Endelig kom LUT boksen

Der er helt sikkert ikke mange der ved hvad GTRC-ET betyder.

Det er såmænd også blot opfundet til lejligheden.

Alligevel, den nye AJA-LUT box tilbyder helt sikkert GTRC-ET.

Og nu hvor GTRC-ET, er kort for:

Get The Right Colors – Every Time, har du sikkert gættet at AJAs “Anywhere Color Correct Converter”, kan det som rigtigt mange har haft problemer med.

ajalutbox.jpgMange skyder jo idag RAW, der på den ene eller anden måde ligner – noget værre noget – på settet, hvorfor mange – som regel- håber på at det de optager kan blive til det “de håber p唝.

Bevares, de fleste har tit ret, og der sker da også noget i takt med at erfaringen vokser.

Men hvad nu hvis det var muligt at tjekke det flade og grå billede “RAW er”, på en monitor der – sådan cirka – giver dig instruktøren et – realistisk billede- på hvad hun optager lige nu.

Og det kan AJAs nye LUT box.

Den kan “forst唝 Sony S-Log, den gennemskuer Canon C-Log og gad vide om det ikke også ender med at den kan indstilles til at forstå andre LUT – der jo er kort for Look Up Tables – der viser “de farver” og “den kontrast” de færdige optagelser kan/kunne indeholde.

Bevares, det kræver en monitor der er optimeret.

Eller.

Mere realistisk.

forefter.jpgDet kræver en monitor der – sådan cirka – fungerer.

Optagelserne bliver jo alligevel først slut optimeret hjemme i ro og mag.

Men en LUT box kan med garanti sørge for at en række klassiske fejl bliver elimineret.

Så som at give kunden ret i at det er grimt det her, foran et “gråt billede”, i stedet for at være enig med kunden i at det her ser godt ud, foran et LUT oprettet billede.

Denne konkrete LUT box, kan ydermere bruges som en hurtig genvej til det det hele handler om.

Optag i RAW, og send det hele igennem AJAs LUT box, og du har tilført LUT.

Boksen kan med andre ord spare en arbejdsgang, eller – hvis du virkeligt har travlt – kan du jo sende RAW signalet igennem boksen og optage det hele med tilført LUT, og mene at dette er det færdige resultat.

Det hele kan – naturligvis – ske via SDI eller HDMI, eventuelt samtidig, hvor den ene udgang går til en monitor, mens den anden bruges til at optage signalet.

Det er muligt at “opdatere” LUT boksen via software fra en Mac eller en PC, hvorfra der kan “uploades” 3D LUTs, i op til 17x17x17 points.

Boksen kan – som vi forstår det – håndtere op til to 3G-SDI inputs og 12bit image processing.

Kigger lyden forbi, er der plads til 16 kanaler embedded SDI og 8 kanaler HDMI audio.

AJA product marketing manager Tony Cacciarelli siger:

-Weve had requests for something like this for some time, starter han og fortsætter.

-Whats great about it is you can still be working with your footage and not add any overhead to your system. 3D LUT translations take a lot of compute power, which is why many software-only based LUTs are usually limited to 1D, slutter han.

Boksen har support for LUT, .TXT, .3DL og .CUBE.

Og så er der analog audio ud, så det er muligt at høre hvad der sker, hvis der er lyd embedded.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *