1,2 millioner husstande uden TV

Flow TV og den måde dette bliver distribueret på, har som bekendt problemer.

Og selv om at mange kunder, som regel ignorerer deres “sårbarhed”, fik piben en anden lyd på den sidste dag i 2016.

Her bliver der traditionelt set TV i enorme mængder.

Det er nemlig en tradition at familien ser “Dronningens Nytårstale”, ganske som Rådhusklokkerne fra København, midnat, også er en del af rigtigt mange husstandes nytår.

Sådan blev det ikke i 2016.

youseenedbrud.jpgTil sammenligning var der 1.608.000 millioner seere der kiggede med sidste dag i 2015, da Rådhusklokkerne bimlede, ganske som 1.528.000 så “Dronningens Nytårstale”.

I år, eller rettere, sidste dag, sidste år, var der så 1,2 millioner husstande færre der så med.

Suppleret af det tab af seere til streaming, der må siges at være blevet en realitet, kan der ikke være mange der så med.

Sidst på dagen, den 1. første januar kunne kunder hos YouSee så endeligt ånde lettet op.

Deres TV signaler var på plads igen, og de kunne se “Arvingerne III”, der som titlen antyder er nået til sæson 3. ( Bedrag havde 1.329.000 seere sidste år )

YouSee, der er en del af den industri der omsætter for 38 milliarder kroner om året, heraf omkring 15 milliarder om året på TV distribution har valgt at tilbyde en “underholdningsoplevelse som kompensation for sort skærm på årets sidste dag”, til deres kunder.

Læs også  Superligaen får klippet vingerne

I den forbindelse kunne man let forestille sig at alle 1,2 millioner kunder får sig en tur i Øster Hurup vandland, Lalandia eller Tivoli i Odense, da de fleste kunder må formodes at være familier med børn.

Når oplevelsen – af de mistede TV signaler – fortager sig, kunne man omvendt forestille sig at 1,2 millioner kunder stiller sig selv det spørgsmål en række medieanalytikere har stillet sig selv i mange år.

Nemlig, hvorfor så mange husstande har valgt “passivt at satse på adgang til TV”, kan klares af en enkelt udbyder, der tager sig bedre betalt for dette end de TV stationer denne distribuerer gør.

Og så er der det politiske plan, der indtil videre end ikke har reageret.

YouSee, eller konkurrenten har jo “monopol” på – stort set – alle de 1,2 millioner husstande, hvorfor prisen er den samme uanset hvor der handles.

Udviklingen på dette multimilliard marked, der stadig taler om “frit valg”, men som fortsat “tvinger” den enkelte husstand til at købe “alle kanaler eller ingen”, med lidt undtagelser, kunne trænge til en politisk hånd.

Desværre har de skiftende flertal bag medieforligene fortsat ikke gjort noget ved netop “det lovede frie valg”.

Nedbruddet i 2016 kunne ende med at betyde at forbrugerne klarer det for politikerne.

Læs også  Mediapro hostbroadcaster på Champions League

YouSee har løbende under hele forløbet løbende sendt pressemeddelelser ud, og endte med at skrive:

-For mange af os er netop tv’et omdrejningspunkt for to vigtige nytårstraditioner: Dronningens nytårstale og rådhusklokkerne, der ringer det nye år ind. Vi undskylder derfor dybt til de mange, vi måtte skuffe på så betydningsfuld en aften.

Rent tekninsk var der tale om et “ekstremt kompliceret fysisk nedbrud”, der krævede manuel genstart af 33 centraler fordelt over hele landet.