TV2 ser tilbage på et rigtigt godt 2016

TV2 har netop sluppet en pressemeddelelse der forklarer at TV2 havde det bedste år siden 1993, i 2016.

Tallene skal som altid med TV2 tages med det forbehold at de jo skal være positive, hvorfor tilbagegangen for Zulu, Charlie og News er mindre relevant end hovedkanalens fremgang.

Tilbagegangen for News skal dog – omvendt – også holdes op imod at 2015 var et heldigt år for den kanal. Der var jo et folketingsvalg, der gav en masse seening året igennem.

Tilbage på hovedkanalen, konstaterer TV2 at DR og TV2 er landets to mest sete størrelser.

nyhedermstor.jpgTV2 lidt mere end DR, da TV2 endte med en total share på 38 procent, mens DR havde 37 procent af dansk TV seening.

Som tidligere betyder det at der er stadig mindre plads til TV3 og Discovery Networks kanalerne, der blot løb med 11 og 9 procent af seerandelen.

Dermed kunne man mene at TV2 “vandt 2016″.

Og det er vel også tilfældet, da der stort set er fremgang på alle områder.

Der er dog en del tordenskyer ude i horisonten.

Hovedparten ( væsentligt mere end halvdelen ) af omsætningen er nu baseret på abonenter, der er svære at holde fat i, når distributører som YouSee går i sort i flere døgn, ganske som at et potentielt frit kanalvalg kunne koste TV2 rigtigt meget på indtægtssiden.

Heldigvis for TV2 er politikerne ikke parate til at liberalisere TV kanal markedet, bedst understreget af at distributører som YouSee og deres konkurrenter jo omsætter for +15 milliarder alene på TV, hvilket jo giver lidt overskud til lidt lobbyvirksomhed.

TV2 kan dog i deres status over 2016 konstatere at de nu er den andenstørste streamtjeneste her i landet.

Play har nemlig 300.000 betalende abonnenter.

Indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen forklarer:

-Det er forsimplet blot at tale om, at flow-tv-seningen falder. Der er forsøgt skabt en kunstig skelnen mellem flow-tv og online-sening af programmer, men det giver ikke længere mening at skelne. Det handler om forbruget af indhold, og udviklingen viser, at danskerne vil være i selskab med os på flere forskellige måder, starter hun og fortsætter.

-Den share-fremgang, vi har oplevet på TV2s hovedkanal i 2016, skal vi tilbage til 1993 for at finde større fra det ene år til det næste. Fremgangen på hovedkanalen er bl.a. skabt i primetime, hvor nye succesfulde og debatskabende formater inden for dokumentar og livsstil har suppleret populære TV 2-klassikere. Den nye og udvidede 18-nyhedsudsendelse er slået stærkt igennem, og 19 Nyhederne og 22 Nyhederne går ud af 2016 med større seerandel, slutter hun.

En god del af historien er dog også de store mængder sport hovedkanalen og den nye sportskanal har sendt.

-Samtidig er vi lykkedes med at formidle det store sportsår, hvor vi både har ramt folkeligheden og den skarpe, journalistiske analyse under dækningen af OL, EM-håndbold, EM-fodbold og Tour de France. De store events har samlet mange danskere på hovedkanalen, og samtidig er det glædeligt, at vores sportskanal og den omfattende digitale dækning er blevet endnu tydeligere for danskerne i vores formidling af danske og udenlandske sportsbegivenheder, slutter hun.

En udvikling der har hjulpet TV2 Sport til at blive endnu større.

Kanalen er nu så stor at “sportskanal nummer to, tre og fire” kun lige har ligeså mange seere som TV2s sportkanal, tilsammen.

Og nu hvor Kantar Gallup er begyndt at måle streaming og smart TV, kunne man let forestille sig at TV2 henter op imod 300.000 flere seere, til en række programmer, da de jo netop har 300.000 streamkunder.

Play har i den forbindelse en afsmittende effekt på andre digitale TV2 platforme.

Antallet af webtv-klip på tv2.dk voksede således med vilde 45 procent fra 2015 til 2016.