TV2 er rigtigt dygtige til digital

TV2 har netop løftet for deres nyeste tal, om hvordan deres seere bruger TV2.

Og det ser rigtigt godt ud.

Rigtigt mange bruger de mange tilbud TV2 er ude med.

Der ser dog ud til at være en voldsom overvægt af mobilt brug af TV2.

Hele 80 procent af besøgene på tv2.dk kommer som eksempel nu fra en mobiltelefon.

Og så er Facebook blevet en fast del af TV2, eller også er det omvendt.

digichef.jpgAnders Blauenfeldt, der er digital direktør, forklarer:

-Vi kan konstatere, at Facebook er med til at drive over en tredjedel af trafikken til tv2.dk. Det skyldes vores målrettede SoMe-indsats, der har resulteret i, at TV2 har nogle af Danmarks største og mest aktive Facebook-sider. Kongeeksemplet er Nyhedernes Facebook-side, der ubetinget er Danmarks mest aktive Facebook-side. Siden er godt på vej mod at runde en halv million følgere, og her når vi hver dag ud til 2 millioner danskere. Vi er meget glade for den succes, men vi holder dog også et skarpt øje med udviklingen, da det kan være en udfordring, at så stor en del af vores trafik kommer fra én specifik kilde, starter han og fortsætter.

-Kigger vi på vores generelle digitale dækning, når vi dagligt ud til over 800.000 mennesker via tv2.dk og på vores koncernapps. På de store nyhedsdage runder vi 1 million mennesker, og i løbet af en måned er vi i kontakt med omkring 3 millioner danskere på vores egne digitale platforme. Det er resultatet af en målrettet strategisk indsats, hvor vi i 2016 både færdiggjorde et større redesign og en omlægning af indholdet på tv2.dk og herudover arbejdede med en lang række taktiske tiltag, alt fra ny push-strategi på apps til en mere målrettet indsats på video-indhold, der har været med til at skubbe yderligere til væksten i trafikken, slutter han.

mobilsider.jpgLæser vi disse tal korrekt, er der nu flere der besøger TV2 på Facebook end der besøger tv2.dk.

Som altid med sådanne tal, skal de sikkert tages med det forbehold at det både er gennemsnitlige tal og såkaldte kontakter, der måles.

Stadig.

TV2 er virkeligt blevet digitale.

Anders Blauenfeldt pointerer i den forbindelse at TV2 selv er årsagen til denne udvikling, da de i 2016 “accelererede den digitale transformation” og efterfølgende har kunne notere “markante vækstrater og en konsolidering af husets digitale aktiviteter på tværs af platforme”.

Dermed var der ikke kun i forhold til seerandele på TV, at TV2 vandt i 2016.

TV2 er også gået frem på digitale platforme som Play, tv2.dk og apps, der alle gik frem i 2016.

player1.jpgAnders Blauenfeldt forklarer videre:

-Den største motor for vækst er abonnementsbaseret digitalt indhold, hvor vi på Play rundede 300.000 kunder i 2016. Vi har en stærk position med TV2s livekanaler og et rigt udbud af dansk kvalitetsindhold on demand, hvilket er populært blandt danskerne. Jeg hæfter mig særligt ved, at Play-seningen på den store skærm vokser markant ““ via Chromecast, Apple TV og SmartTV ““ så Play er i disse måneder for alvor på vej fra de små skærme og ind på fladskærmen i stuen, slutter han uden dog at sætte tal på hvor mange der ser med, og hvor længe.

TV2 forventer dog at få langt bedre udlæsning af netop sådanne detaljer, da Dansk Online Index skulle blive endnu mere præcis i 2017, ganske som de nye Kantar Gallup målemetoder jo også giver et bedre billede af forbrugernes vaner.

TV2 oplyser at de blandt deres største tv2.dk og sociale medie -successer kan notere sig at “Kurs mod Fjerne Kyster” virkerligt har fået mange til at besøge tv2.dk ganske som formatets Facebook side har det største “engagement blandt alle danske Facebook-sider”, i følge en nyere analyse.

En anden serie, der også har succes på Facebook, er “Badehotellet” der ligger på en tredjeplads i forhold til “Kurs mod Fjerne Kyster”.

TV2 har netop introduceret deres nyeste app, “Danmark har talent”. Her er det nu muligt at spille med mens TV programmerne bliver sendt.

Da det også er muligt at inddrage venner, er det ydermere muligt at se hvad disse gør, mens man selv stemmer og ser formatet.