Så fandt de lige 320000 flere seere

Vi kunne i sidste uge fortælle at de nye såkaldte “Consolidated” eller “final” tal ikke gav det forventede boost i antallet af seere i forhold til “Live + Vosdal”, (Viewing On Same Day As Live).

Konkret var der – som eksempel 1.268 millioner seere der så “X Factor” i følge de såkaldte “Live + Vosdal” tal, mens der var 1.320 millioner seere i følge de såkaldte “Consolidated” eller “final” tal.

Det er dog helt forkert at modregne de to tal, i følge den nye målemetode.

Disse viser nemlig at der er 390.000 seere der streamer de TV kanaler der måles på.

to20.jpgOg nu hvor man – med den gamle metode – blot kunne registrere 70.000 seere, har den nye målemetode altså fundet 320.000 flere seere der ellers ikke er blev registreret.

Desværre ser de her 320.000 seere ikke rigtigt ud til at have påvirket seertallet i positiv retning.

Den konkrete formulering fra Kantar Gallup er at “Live + Vosdal” (Viewing On Same Day As Live) dækker her og nu kiggeriet, mens “Consolidated” inkluderer op til 7 dage tidsforkskudt TV kiggeri.

Det totale antal seere er derfor først målt færdigt en uge efter, som du kan se hver mandag klokken 15.00 her.

Det har dog ikke forhindret b.dk i at konkludere at de nye tal viser at der er 300.000 streamere, der “streamer TV-udsendelser fra mobiler og andre digitale aggregater”.

Det burde vel også være tilfældet med mere end en million streamkunder her i landet.

Det er bare ikke de kanaler der findes på Kantar Gallups liste de streamer, da forskellen på 7 dages forskudt og “live” på det mest sete program bare er 52.000 seere.

top20no2.jpgSkulle teorien om at 390.000 streamer være korrekt, er der altså 350.000 der streamer – en anden “kanal” end de kanaler der optræder på Kantar Gallups liste mens der bliver sendt “X Factor”.

Af de 350.000 er der så 52.000 der senere streamer dette program over de efterfølgende 7 dage.

De mange tal er med uanset svære at holde styr på, hvorfor man må ty til en ekspert.

Alex Nielsen fra TV2, der sidder i styregruppen for implementeringen af de nye målemetoder, som otte medier står bag, forklarer:

-Resultatet ( af den nye målemetode, red. ) er, at vi har fået fat i flere seere, og dermed stiger det samlede niveau af TV-sening. Med de gamle målemetoder kunne vi registrere, at omkring 70.000 personer dagligt så TV via streaming. I dag kan vi notere, at tallet snarere er 390.000 – så det er en substantiel stigning. Det vidner om, at der har været en stor skjult seermasse, som vi nu kan registrere, slutter han.

DR har i den forbindelse flere gange kunne notere at deres nyeste julekalender, “En anden verden”, “blev streamet 100.000 gange”.

De har bare ikke kunne måle om det “et par øjne – eller en hel børnefamilie” der kiggede med, hvilket jo vil give seertal fra 100.000 til 500.000 seere mere alene via streaming.

Alex Nielsen, er dog positiv og henleder opmærksomheden på at der stadig mangler at blive registreret afspillere, der kan få antallet af seere endnu højere op.

-Dels kan der være store sæsonudsving for TV-sening, dels kan der komme flere justeringer i løbet af den kommende tid. Det handler om, at der kan findes medieplayere og apps, som endnu mangler at blive målt til fulde. Samlet set forventer jeg, at de digitale seertal kommer endnu højere op. Det er også den retning, den generelle seeradfærd bevæger sig, slutter han.

De omtalte 390.000 seere, er i den forbindelse “seere der både streamer og seere der ser TV på traditionel vis”.

Således er der kun “154.000 der udelukkende ser TV som streaming”, i følge den nye målemetode.

Blandt årsagerne til at der overhovedet skulle etableres et nyt målesystem er i følge avisen at der nu er syv procent af befolkningnen der end ikke har et TV.