MTG sælger deres tjekkiske TV aktiviteter

Det ligner et strategisk salg, at MTG, sælger deres 50 procent af FTV Prima Holding i Tjekkiet for hvad der ligner det dobbelte af hvad de købte det for.

I stedet for at betale fortjenesten i skat, er de på vej til at investere pengene i InnoGames som de for tiden ejer 21 procent af.

Vælger de at investere formodes de at høver ejerandelen til 51 procent.

tvkanaler.jpgDet hele er i følge MTG uanset en del af deres “transformation” fra “traditional broadcaster” til “global digital video entertainer”.

Salget af deres 50 procent af FTV Prima Holding, der formodes at være omkring halvdelen af 237,4 millioner Euro værd, kunne tænkes brugt på InnoGames der er 260 millioner Euro værd ( alle 100 procent), hvorfor de sidste 30 procent er mindre værd, red. )

Tallene er som du kan læse ikke entydige, da det hele jo baserer sig på aktiekurser og andet.

Simple tal som at MTG købte 50 procent af FTV Prima Holding tilbage i 2005 for 87 millioner Euro, der nu er vokset til 115 eller flere millioner Euro, derimod til at forstå.

spil.jpgMTG forventer at tjene – totalt – 1.6 milliard svenske kroner på salget, hvilket jo ikke er så lidt.

Køberen er Denemo Media, der er en del af Denemo Invest og GES MEDIA ASSET, der ejes af Vladimir Komar.

Læs også  DR er på vej med lidt lønpres

Jørgen Madsen Lindemann, der er MTG President og CEO, siger:

-Prima Group is a great business with a very talented team delivering popular news and entertainment programming. Over the past 11 years, our local Czech partner and we have transformed the Czech media landscape by launching a wide variety of channels and services, and establishing Prima as the go-to brand for information and entertainment. We wish the team continued success with our local partner and the new investor, starter han og fortsætter om det potentielle køb af InnoGames.

-We are considering investing part of the proceeds in moving up to a majority position in InnoGames. This is perfectly in line with our strategy to invest in relevant, complementary and scalable digital content and communities, and online gaming is the third vertical in our MTGx digital video entertainment portfolio. This is another key step in our ongoing transformation and we are constantly reviewing opportunities to expand our digital operations and footprint further, slutter han.