Det handler om 4K Raw optagelser

Så er Sony endelig ude med hvad der rent faktisk kunne ligne en Alexa Killer.

Deres F55, er jo stille og roligt ved at skubbe Alexa af pinden som det foretrukne, nu hvor Netflix, Amazon og alle der overvejer at levere “original” indhold til disse – og vist nok også Hulu – tjenester, der ikke længere acepterer andet end UHD HDR som minimums opløsning på hovedkameraet.

rawversioner.jpgOg selv om at det har været muligt at optage RAW på et F55, er det altså først nu det bliver muligt med Sonys AXS-R7, du som eksempel kan investere i med 2 x 512GB kort, til bare 9480 dollars.

I erkendelse af at der fortsat findes folk der ikke har investeret i et F55, er Sony nu også ude med egentlige “bundles”, hvor du får et F55 med.

Sådanne løsninger starter ved 31970 dollars.

Sikkert lidt mere her i landet.

Jamen, tænker du så.

Hvad skal vi med andet en ProRess 220 mbit/s.

sonycompresseion.jpgDet er jo det “vi plejer” at optage i.

Jamen det er da ret klartt

Du skal til at optage i “Sony AXS-R7 Raw”.

Fordelene er som eksempel at du nu kan optage i 4K/120fps X-OCN, der gemmer alle dine 12-bit, suppleret af 4 til, så jo.

Investerer du i en AXS-R7 kommer du hjem med ( de samme ) 16-bit Raw, som du måske har hørt at et F65 kan levere.

Vi vover pelsen og påstår at de 16bit RAW du får ud af et F55 er sjovere, da X-OCN – helt sikkert – er sjovere end at leje end Codex, som eksempel.

Det er pænt uklart hvornår den omtalte AXS-R7 egentlig kom.

Den blev jo annonceret for noget der ligner et år siden.

Omvendt har vi ikke rigtigt hørt om optageren siden.

Så det passer sikkert at det først er nu du rent faktisk kan få fingrene i den.

Som eksempel havde de ikke en på “Outsiders” sæson 2, ( eller sæson 1 ), hvilket kunne tyde på at den AXS-R5 raw recorder, som AXS-R7 følger op på, enten ikke hittede, eller – mere realistisk – heller ikke har været til at få finger i.

detfylder.jpgUanset hvad er den ( nye) 16-bit linear Raw recorder et potentielt hit for VFX folket og alle andre, der har behov for farver og 4KRAW/120fps.

Eller – hvis du lige går og mangler det – 2KRAW/240fps.

X-OCN er i den forbindelse kort for “eXtended Tonal Range”, der er Sonys ( forsøg?) på at rive mest muligt ud af F55 0g (?) F5 sensorerne, og samtidig komprimere en smule, så det ikke bliver totalt umuligt at håndtere bagefter.

Sikkert er det dog at Sony F55 optagelser “aldrig” bliver ligeså lette som en Alexa, der omvendt slet ikke lever i den samme verden, sådan rent kvalitets mæssigt.

X-OCN er selv om at det er ( pænt heftigt ) komprimeret både godkendt til at kunne bruges i forhold til High Dynamic Range, Sony S-Gamut, REC.2020 og 16-bit ACES efterarbejde.

Af andre produktioner der er optaget på F55 er “Marco Polo”, “Vinyl” og som pointeret “Outsiders”, som vi lige har fundet et klip fra.

Der er ( hvis du har et AXS-R5 ) et indbytnings tilbud, som du for eksempel kunne tale med eese om.