Facebook og Youtube løber nu totalt fra TV

Broadcasterne i Sverige ser ud til at have helt andre problemer end vores hjemlige.

Mens der her i landet er fest med 1.421.000 seere til “Badehotellet” og 1.235.000 seere til “X Factor”, går det anderledes kedeligt for sig i vores naboland.

Der er dog en smule skyer forude, også her i landet.

“Badehotellet” og “X Factor” var nemlig de eneste programmer der havde mere end 1 million seere i sidste uge.

Se ti “mindst sete” på “top tyve listen” over de mest sete ( placering 11. til 20. ) havde under 600.000 seere, hvilket kan kaldes for uheldigt.

Selv det højtprofilerede “Danmarks Indsamling”, havde blot 577.000 seere.

Problemet i Sverige, er det såkaldte “webb-TV-marked”, der også kendes som AVOD, eller “internationalt annonce finansieret webb-TV”.

Det er nu så stort at forholdet er 71/29, i Facebooks og Youtubes favør.

En udvikling der ydermere er steget fra 2015 til 2016, helt uden at broadcasterne i Sverige har gjort meget andet end at se til.

vidoer.jpgSvenske TV4, der er en del af Bonnier, kunne sidst i november fortælle at deres C More streamtjeneste havde 2 millioner kunder, der altså ikke ser AVOD, men SVoD, med en form for indbygget AVOD, da kunderne også kan streame TV4 kanalerne, der er abo og annonce finansierede.

Uanset dette er svensk TV endog særdeles presset.

TV4-Gruppen kunne dog tænkes at have dæmmet lidt op overfor Netflix, med deres C More streamtjeneste, der dog ikke har forhindret Netflix i at have +1 million kunder i Sverige.

AVOD er dermed ikke det største problem i Sverige.

Det begynder bare at ligne et af de kedelige.

Omsætningen er således nu oppe på 17 procent af hele “rörlig bild” markedet, der i følge IRM (Institutet för Reklam- och mediestatistik) er på 6. milliarder svenske kroner.

Dette “levende billede marked” har tidligere været “ejet” af TV.

Desværre har de allerede nu tabt tæt på 20 procent af deres omsætning til Facebook og Youtube, suppleret med det “prestige tab” det må være at endnu et format fra plejehjemmet blive overhalet af unge mennesker der åbner kasser. Mens andre unge anmelder produkter fordi de bliver betalt for at gøre det.

Sverige kunne ydermere konstatere at deres TV forbrug nu er lavere end det var i 2005.

Udviklingen med AVOD betyder ydermere at andre nyhedsmedier som aviser og magasiner også taber omsætning.

Annoncekronerne bliver i stedet brugt på Facebook og Youtube, hvilket er svært at tilskrive andet end at lokale medier har kaste håndklædet i ringen og blot har givet op.

“Tag vores penge” holdningen ser ud til at være det nye sort.

Free TV kanalerne, der jo er en del af dette regnestykke gik således fra 37 procent af markedet i Q4 2015 til 29 procent i Q4 2016.

Fænomenet “webb-TV”, der – mere eller mindre – dækker over alle former for “levende billeder hvor der er reklamer foran”, gik samtidig frem med 20 procent i forhold til året før og endte på 900 Millioner Svenske kroner.

IRM forudser slutteligt at “webb-TV” snart spiser +20 procent af hele “levende billede markedet. ( der stadig er på 6 mia. svenske)

Måske allerede i 2017.

Noget der – blandt andet – forentes drevet af kommende “mid-roll-annonser”, der brækker de videoklip der er på Facebook med reklamer. ( er vist end ikke annonceret, red. )

Det er uklart om det betyder at det sker med eller mod uplaoderens vilje.

Sikkert er det dog at det kommer til at ske i 2017.

Tallene der stammer fra en ny Mediavision rapport, forklares af Marie Nilsson, VD på Mediavision.

-Mediavision ser tydligt att både Facebook och Youtube arbetar målinriktat för att stärka graden av kapitalisering ““ d v s få ut mer av sin höga konsumtion. Under 2017 kommer det att vara extra intressant att följa Facebook, som ju allt tydligare rör sig mot att bli en videoplattform. Att de nu också tydligt kommunicerar att de inrättar sin affärsmodell efter video gör att pressen ökar på lokala mediehus, slutter hun.