Blackmagic fortsætter den gode stil

Blackmagic ser ud til at ride på en bølge af gode ideer, der bare bliver bedre.

Sidste nyt er et par paneler, der gør det lettere at redigere eller colorgrade i DaVinci, der jo – oprindeligt – “bare” var software der levede i et panel.

edit-2.jpgEt panel der nu enten er blevet vil et DaVinci Resolve Micro Panel og et DaVinci Resolve Mini Panel, der i begge tilfælde er målrettet lynhurtigt og rutineret arbejde med “kendte funktioner”, i en hverdag, hvor det – du kender det godt – mest handler om at det skal gå hurtigt.

Og være ordentligt.

Sådanne paneler burde give højere arbejdshastigheder, og formodentligt også være ret smarte til opgaver der kræver længere tid.

I bedste stil er de to nyheder prissat til nærmest ingenting. Til priser der starter ved 1000 dollars, for den mindste.

Folk der er vant til at arbejde i DaVinci Resolve må formodes nærmest ikke at kunne få armene ned.

Vi andre kan blot glæde os over at billederne nu kan få endnu mere DR og andet, via ny hardware, der burde give nye looks, og meget mere.

I den forbindelse er den helt store nyhed på et pressemøde, Blackmagic afholdte i aftes igår, som du kan se nederst, det nye Ursa Mini Pro, der begynder at ligne et hit.

hus.jpgNoget tyder på at nyheden er tænkt som 3-4 kamera typer, operatøren eller ejeren selv “konverterer” fra job til job.

Læs også  Hyperhurtigt raid

En konvertering der – næsten ikke – påvirker de indbyggede – overbevisende – specs, der blandt andet byder på:

15 Stops DR, Super 35 4.6K Sensor

Magnesium body

nd1.jpgIndbygget ND, som det kendes fra broadcast kameraer. ( ikke helt et FS7 mk2, men tæt på)

Og så kan det optage i:

CinemaDNG Raw ( ukomprimeret )

CinemaDNG Raw 3:1 & 4:1

ProRes 4444 XQ & 4444

ProRes 422 HQ/422/LT/Proxy

I følgende opløsning:

4608 x 2592 ( 100 procent sensor )

4608 x 1920 (4.6K 2.40:1)

4096 x 2304 (4K 16:9)

4096 x 2160 (4K DCI)

3840 x 2160 (Ultra HD)

3072 x 2560 (3K Anamorphic)

2048 x 1152 (2K 16:9)

2048 x 1080 (2K DCI)

1920 x 1080

4.6K i op til 60fps

2K i op til 120fps (kun !! i Crop mode)

Kameraet kan senere udstyres med en SSD Recorder, der giver dig mulighed for at optage en hel disk af gangen. Altså længere optage tid.

Nyheden er ellers udstyret med Dual SDXC UHS-II og et CFast 2.0 slots.

Der er indbygget strømstik til B4 mount broadcast optikker, så når dette nye kamera konverteres til et broadcast HD/2K kamera, i crop mode, er der tale om et B4 mount kamera der kan lave slow i op til 120 fps.

Der – efter at der også lige investeres i et skuldermount og en viewfinder, kunne tænkes at være et relevant og spændende broadcast kamera.

Læs også  NEP købte Fletcher Group

Folk der er langt inde i hvad de tidligere versioner af Ursa Mini Pro og DaVinci Resolve kan i den forbindelse glæde sig over at DaVinci Resolve nu også er ude til Red Hat og CentOS Linux.

Det betyder at der ( igen ) kan investeres i voldsomme maskiner, der ikke koster alverden, der kan trække de stadig vildere effekter der kræves af en redigering idag.

Om det så betyder at dem der har købt en masse plugs kan overføre disse fra OSX til Linux, kunne du for eksempel tale med specialisterne ude hos Stjernholm & Co om.

Ganske som det også kunne være der, du bestiller et par af de nye paneler, eller et kamera eller ti.

Det fremgår ikke klart om det nye Ursa Mini Pro er next Gen eller blot en heftigt opdateret version af det eksisterende Ursa Mini.

Der er dog netop så mange indbyggede features at huset og – formodentligt – en god del af hardwaren er Next Gen.

Selve CMOS kunne omvendt godt tænkes at være den samme, hvor der nu blot kan “drejes” et indbygget ND filter hen foran.

De 15 blænders DR, er uanset dette helt sikkert en understregning af at dette kamera ikke har en global shutter, men derimod en rolling en af slagsen.

Igen, Ursa Mini er ikke kendt for at have store problemer på den front.

Læs også  Danmon lidt bedre venner med Telestream

Så hvis der var nogle, er de nok mindre nu.

Og så er det pludseligt muligt at optage i 12-bit RAW, for nærmest ingen penge.

Noget der burde være stadig mere relevant i VFX eller tilsvarende jobs, hvor det er nødvendigt at få mest muligt med hjem, og først der at “grade” sig til det ønskede resultat.

Nyheden, der både kan udstyret med B4 og PL mount, men som er født med EF mount ligner med andre ord en nyhed branchen i det mindste bør tage til efterretning.

Også selv om at der fortsat findes en del der mener at “de farver” som de tidligere Ursa Minier leverer ikke er dem de efterspørger.

Spørsmålet er derfor om 12bit RAW gør en forskel det.

Er det tilfældet, er der tale om en endog særdeles potentiel camcorder, der kan bruges i mange sammenhænge.

Vi har heller ikke kunne finde vægten på nyheden. ( opdateret, det vejer 2,313 kilo )

Men kigges der på form/faktor, ligner det lidt at et potentielt hit til folk der roder med Gimbals.

Det er kort. Batteri kan monteres eksternt, og det er muligt at styre det meste af kamera med lanc.

Også efter du har revet alt der vejer noget af det.

Her det pressemøde der annoncerede nyheden igår.