Vimeo går 360

Det har i et stykke tid været muligt uploade og – måske endda – streame 360 graders videoer på YouTube.

Nu følger Vimeo så efter med deres vimeo360, hvor alle der er friske kan uploade eller “joine” størrelsen, der – til gengæld – lover bedre båndbredde, og dermed bedre kvalitet end YouTube tilbyder.

Ideen ser ydermere ud til at være at brugerne også kan sælge deres 360graders indhold, hvilket begynder at ligne en forretning på niveau med andet StockVideo.

dame-2.jpgSom de er så venlige at pointere i en presseting, er 360 graders video ikke længere helt nyt.

Til gengæld tyder en del på at de fleste fortsat ikke aner hvad de skal gøre med det.

Det er op lagt nok en del af Vimeo360, altså at fortælle og/eller kunne diskutere om 360grader overhovedet har en fremtid.

8k-2.jpgSom vi har været inde på, er lyden – som eksempel – først blevet en prioritet nu, hvilket – naturligvis hænger sammen med at de fleste fortsat bruger VR på deres mobil, eller computer.

Detaljen er blot at dem der vil videre, er nødt til at forholde sig til en lydbillede, hvorfor – den omtalte nyhed fra Sennheiser Ambeo VRv måske værd at overveje til din næste 360 graders produktion.

Tilbage på Vimeo, har de indtil videre blot besluttet at “alt kan lade sig gøre”.

Det er således muligt at uploade VR i op til 8K.

Og der vil ( fra starten af ) være 4K Ultra HD playback, så hvis du vil se optagelser online i 4K/UHD er det her der skal eksperimenteres.

kloden.jpgDer er – altid (?) Two-pass transcoding, hvilket burde give en bedre kvalitet.

Og bedst af alt det muligt både/enten at uploade materiale i Monoscopic & stereoscopic kvalitet.

Altså til “to briller” eller “fladt” som til Facebook.

Folk der allerede har rodet med redigering af VR, ved at det springende problem let kan være metadata.

Det tillader vimeo360 at du tilfører, hvorefter der vil blive tilført et 360 badge, en customized player, suppleret – og her bliver det rigtigt sjovt – mulighed for fuld embed, hvilket reelt betyder at du nu kan dele 360 videoer direkte på de sociale medier, uden billeder og lyd smadres af Facebook.
_
Der er ydermere – fra starten af – funktioner som “call-to-action” features, hvilket – burde (?) – kunne ringe efter reklamer, links eller andet kreativt.

Med andre ord er det nu tid til overveje hvordan du laver ordentlige 360 graders reklamer.

stitch.jpgReklamer der enten er hele videoen, eller som kan placeres foran andre 360graders produktioner.
Det skulle slutteligt bliver muligt at etablere såkaldt “Customized field of view”, hvilket – måske – betyder at det er muligt at definere en “retning” i 360graders videoer, der – dermed (?) kunne gøres interaktive.

Her er lyden – tal lige med din lydmand – på vej til at blive vigtig.

Der er jo ingen ( øh, kun ganske få ) der “ser computer/telefon på højkant” i 5:1, så der skal altså udtænkes et “lydspor” der motiverer brugeren til at se og høre mere.

Vimeo lover ydermere at etablere en slags 360 “universitet”, som enkelte måske kunne kende som en 360graders version af DPAs mikrofon universitet, der – stadig – ikke har taget fat i 360grader endnu.

Folk der vil se hvordan 360 grader fungerer på en computer, skal bruge Chrome, Firefox, Opera eller Edge som browser.

Så bliver oplevelsen til gengæld også ret heldig.

For eksempel med de her videoer.

The Future of Music from Greg Barth on Vimeo.

Zurich 2.0 from Dirk Koy on Vimeo.

Fossil Hunters of the Gobi: A 360 Scientific Expedition from AMNH on Vimeo.

Vimeo 360: the new home for immersive storytelling from Vimeo on Vimeo.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *