Norden er vildt hårde til SVoD

Selv om at det fortsat findes nordiske broadcastere der – officielt – mener at de er 110 procent upåvirkede af streaming, begynder der at tegne sig et billede.

Størrelsen Dataxis Research, har netop opgjort hvem der streamer og hvor de er henne.

Og det korte svar er at de bor i Norden, nærmere betegnet Danmark, Finland, Norge og Sverige.

farang.jpgDisse lande er de vildeste SVoD markeder, der er kort for “Subscription Video on Demand”, hvilket vi her i norden har oversat til Viaplay, HBO Nordic, C More og Netflix, og sidst Amazon Prime.

Så meget at norden i følge Dataxis Research streamer vilde 20 procent af hele SVoD markedet i Europa.

I hvert fald i Q4 2016.

Antallet af SVoD kunder, er således det samme, eller måske endda større end hele streammarkedet i Tyskland eller Italien.

Bevares.

Det betyder at disse markeder kan vokse.

viaplay-3.jpgMen det er altså pænt voldsomt at vi streamer så meget at Norden “spiser” hele tyve procent af det Europæiske streammarked.

I den forbindelse er der kommet en del relevante tal på bordet.

Dataxis vurderer således at “the ARPU”, der er kort for “Average Revenue Per User” endte på 10.6 dollar om måneden i Q4 2016 i Norden, mens det “bare var” 9.99 Euro i Frankrig.

Forklaringen er blandt andet at Netflix her i landet koster 89 kroner, eller 12 Euro, hvilket faktisk gør det mere interessant at sælge Abo”™er her i landet end i Frankrig.

Og da det betyder at SVoD markedet i Norden nu er oppe på 800 millioner Euro, eller 5,947.827 milliarder ( cirka og ved dagens cirka kurs ), kan der vist ikke længere herske tvivl om at et “6 milliarder kroners” marked, påvirker blandt andet flow TV i Norden.

bnetty.jpgAnalysen, kigger ydermere på de spillere der er i området.

Viaplay, HBO Nordic, C More and Netflix, der siden er blevet suppleret af Amazon Prime, som Politiken går amok over idag, med “Sneaky Pete”, er alle aktører der ser ud til at have fået rigtigt godt fat i streamerne.

Som alle andre har Dataxis heller ikke de præcise tal for hvor mange streamkunder der rent faktisk er i Norden.

Omsætningen er dog et klart – men stadig estimeret – billede på at der er sket noget siden de forskellige streamere startede.

Netflix, har således fået millioner af kunder i Norden siden Q4 2012, hvilket jo også er tilfældet med C More, der som de eneste kan fortælle at de har 2 millioner betalende streamkunder i Sverige.

Kunder de har fået siden Bonnier ( først ) lancerede “Filmnet”, tilbage i oktober 2012 i Sverige og tidligt i 2013 i Danmark, Finland og i Norge.

Filmnet blev i 2015 til C More ( selvom at Filmnet ( vist nok ) fortsat eksistere som autonom størrelse, red. )

Bonnier var også tidligt ude med “SF Kids Play”, der er SVoD til børn.

handofgodd.jpgSom pointeret kom Amazon Prime Video i december 2016, som en del af “udruldningnen” til + 200 lande.

Sidste spiller, der formodentligt er en del større end de fleste gik og var klar over er Viaplay.

Størrelsen har eksisteret siden 2011, og leverer – som vi forstår det – lokalt indhold fra egne FTA/abo TV stationer suppleret af serier og film. Juli 2016 gik de – ud over norden – også ind i Estland, Letland og Litauen.

Som vi forstår det er den evige underhund fortsat HBO Nordic, som ingen rigtigt kan gennemskue hvor mange kunder har.

HBO Nordic kom i Q3 2012.

Herhjemme har TV2 Danmark i følge dem selv 3-500.000 kunder, hvilket ( formodentligt ) gør dem til landets 2. største streamer.

Her et par promoer for de serier, de forskellige tjenester tilbyder for tiden, nu eller snart.