TV2 klarer sig rigtigt godt

Det er nærmest business as usual på TV2, at de nu kan se tilbage på et 2016, hvor der blev tjent lidt penge.

Koncernen havde nemlig – som forventet – en vækst på de såkaldte digital områder.

Og da reklameomsætningen endte på 1.264 milliarder kroner, hvilket er på 2015 niveau, tjener TV2 nu en del mere på abonnementerne end på reklamerne.

Konkret er den samlede omsætning på abonnenter 1.374 milliarder, eller 110 millioner mere end på reklamesalg.

Alt i alt flotte tal, nu hvor 2016 var et “dyrt år” for TV2, da de jo måtte investere i en række sportsbegivenheder, der betød at koncernen tjente færre penge.

programmer.jpgForventningen er dog at TV2 tjener væsentligt flere penge i 2017, foreløbigt estimeret til 200-250 millioner kroner.

Den totale omsætning har dog ikke flyttet sig meget.

Hele koncernen er således blot gået 2 procent frem, til en samlet omsætning på 2.687 milliarder kroner, hvilket omvendt er fint, da kanalpakker, flowTV og lidt til, er under et stadig større pres.

Administrerende direktør, Merete Eldrup, siger:

-Efter et 2016 med store – og dyre, men også populære – sportsbegivenheder og et marked, hvor den traditionelle tv-sening og tv-pakker er under pres, er der god grund til at være tilfreds med et overskud, der er som forventet og samtidig viser en flot digital vækst. Et af de steder, hvor danskernes ændrede medieforbrug slår stærkt igennem, er på streaming, og her rundede TV2 Play i 2016 300.000 abonnenter, ligesom der er voksende trafik på vores gratis digitale platforme tv2.dk og TV 2s apps, starter hun og fortsætter.

-Vi arbejder målrettet for at give danskerne levende billeder og skabe engagement og fællesskab uanset platform, og på tværs af tv og digitale platforme er TV2 i kontakt med 83 procent af danskerne i løbet af en uge. Det lader sig alene gøre, fordi TV2s fokus er på kvalitet, relevans og dansk indhold. Aldrig tidligere har TV2s kanaler udsendt så meget dansksproget tv som i 2016, og danskerne kvitterer med stor opbakning til vores indhold, og der er fremgang i seerandel til vores kanalfamilie – takket være både hovedkanalen, TV2 Fri og TV2 Sport, slutter hun og henviser til at alle TV2s TV kanaler samlet set er vokset med 1,2 procentpoint.

Bestyrelsesformand, Lars Liebst supplerer:

-TV2s digitale transformation er en vigtig strategisk retning og nøglen til succes i et marked, hvor nye medievaner og konkurrence fra internationale konkurrenter kræver et digitalt mindset og optimal udnyttelse af ressourcerne. Set i lyset af disse skærpede vilkår klarede TV2 sig godt i 2016 – blandt andet takket være en dygtig indsats blandt medarbejdere på tværs af hele TV2 og en fælles vilje til at skabe relevant indhold til danskerne, slutter han.

TV2s forventninger til fremtiden er en cirka fem procent vækst i abonnementsomsætning, suppleret af faldende omkostninger, da 2017 er et lille sportsår.

Derfor forventer koncernen at tjene op imod en kvart milliard, efter skat i 2017.

Det er muligt at læse hele årsrapporten her