8K eller ej på NAB2017

Der er ikke skrækkeligt lang tid til NAB2017.

Og selv om at intet er på kendt, er der – alligevel – en masse der er på pænt sikkert.

Som for eksempel 8K, som vi er pænt sikre begynder at betyde noget på NAB.

8k_i_studiet.jpgAlene vinterens ( 2018 ) OL i Pyeongchang og det faktum at det bare er – under – to år før et “garanteret” 8K OL, skal produceres, afvikles og leveres – til hele verden – i 8K UHD, 4K UHD og endeligt i 720P, bør være et vink om at NAB2017 både ender med at byde på en del 8K UHD broadcast kameraer, og en masse infrastruktur der kan håndtere de sygt store datastrømme 8K vil resultere i.

Så et gæt er at NAB2017 vil byde på en masse broadcast udstyr, der vil kunne bruges i 8K produktioner, uanset om det er ude i kamerakæden, nede i OB vognen, eller hjemme i Suiten.

Indtil videre er det dog fortsat Ikegami/Hitachi der sammen med NHK flytter data også kendt som billeder i 33MP/8K.

Et realistisk gæt er at vinterOL 2018, bliver den endelige generalprøvesommerOL 2020 og deres officielle 8K live broadcast.

pana8k.jpgSå jo, det kunne tænkes at 2017 bliver året hvor broadcast kameraer løber fra “cine kameraerne”, der stadig bliver – næsten – rødglødende “ved” 4K DCI.

I den forbindelse kunne man måske også kigge lidt på hvor de nuværende – og langt mere relevante – kameraer er henne i forhold til et produktionsmiljø der stadig slås med 4K.

Canon c100 III, er som eksempel et vedvarende rygte, der – må – blive et 4K kamera, der kan ( lidt mindre end ) Canon c300 II.

Hvor Canon positionerer det, er svært at gætte.

Men et gæt kunne være at der komprimerer så kraftigt, hvorfor du – alligevel – skal op på et Canon c300 II , for at kunne optage i høj nok kvalitet ( +10 bit), for eksempel i forhold til Chroma Key arbejde, eller Macro.

data8k.jpgLidt usikkert er det om Arri endelig kommer med et 4K DCI Alexa.

Et bud herfra er, at det er de simpelthen nødt til.

Amazon, Netflix, og – måske/næsten/cirka – HBO, har nu alle valgt at insistere på at originalt materiale ( hovedkameraet ) skal være et 4K DCI kamera, hvilket Arri ikke kan levere.

Derfor er – pænt mange – serier nu overgået til at blive optaget på Sony F55, der kan alt det Amazon, Netflix, og – måske – HBO fordrer.

Så enten kommer Arri med, eller også bliver de kørt agterud.

NAB2017 ser med andre ord ud til at være året hvor de enten annoncerer eller viser et Alexa +4096K kamera.

damestor-2.jpgI den liga, går der – pænt vedholdende rygter – om at Sony er på vej med flere ting.

Der går rygter om et F55 mk2 eller et F5 mk2.

I begge tilfælde. Enten et 8K Global shutter (!) eller et HFR 4K (Global shutter) kamera, der ( måske ) kommer til at blive positioneret “højere” end F55, hvilket gør det til et lille “F65 mk2“, der dog ikke vil kunne det samme ( 16Bit RAW) som et F65, da F65 jo allerede kan det, og koster derefter.

Sidste Sony nyt i den forbindelse, er et næsten bekræftet FS5 mk2, der skulle være “helt sikkert”, og som internt skulle kunne optage 4K60P.

Det er pænt upræcist hvad der skulle være mere af i dette i forhold til mk1.

Men gad vide om det ikke bliver mere lysfølsomt med forbedret signal/støjforhold, da dette kamera ( vist nok ) har/får samme sensor som A7s/R mk3 (?)

Jep, der går også rygter om et A7s mk3.

Eller rettere.

8kiforhold_til.jpgDer går flere samtidige rygter om et nyt “high end” Sony spejlløs. ( altså et +30K kroners hus )

Den ene type rygter går på at det kommende A7s/R mk3 bliver et aS9/a7R III.

Dette hus vil være et 70-80 MP full-frame sensor kamera ( 2x33MP til 8K video ?), med et Dual XQD card slot, der kan optage internt i 4K i op til 60fps.

Og 1080p i op til 120fps.

Det skulle blive muligt at optaget “ubegrænset RAW burst“. ( fyld kortet op ! siger rygterne )

Kommer først på markedet i Q4 2017, hvorfor det kunne ende med bare at blive annonceret, og “overhalet inden om” af “WW361847“ og/eller “WW620081“, der er to ny “registrerede” Sony spejlløse.

Nogle vurderer at Nokishita, der har fundet disse to modeller, kan dække over et kommende A6700, altså et nyere end 6300, men større end 6500 kamera.

Det dækker dog kun over det ene, hvorfor det andet hus er lidt mere usikkert.

canon8kmaske.jpgKunne være et nyt A7 ( ikke S eller R, mk2)

Blandt de mere vilde rygter er et Canon EOS 1D C Mark II, der ( håber flere ) bliver et 8K 30fps kamera der vil kunne 4K i op til 60fps.

Vi tror ikke rigtigt på dette rygte, da der nu er så mange c100-c700 kameraer, at et 1DC2, der – potentielt – bliver prissat som mk1, ingen chancer har i markedet, der synes det er “dyrt” at betale +100.000 kroner for et fotografi apparat, der ikke rigtigt har udviklet sig siden 5D Mk2.

Et Canon EOS 6D Mark II, er straks mere realistisk.

Her ville 4K i 30fps ( hvilket jo reelt er ubrugeligt, bortset fra “til nedskallering” ) være realistisk suppleret med 1080p60fps.

Et sidste vedvarende rygte vi – potentielt – tror på, til photokina i efteråret, eller senere, er et FF Canon EOS M, der introducerer 4K video i et Canon spejlløst.

Evt på en 12MP CMOS, suppleret med en helt ny serie EF-M Mounts + adaptor så der kan bruges EOS optikker.

Flere rygter tale om annoncering i Q4 2017, hvilket passer fint med den japanske c+ messe, hvor Canon hvert andet år, introducerer “store nyheder”.

Skulle vi afslutningsvist kigge lidt mere generelt, er det – vel sagtens – tilfældet at alle vil pushe stadig hurtigere udstyr, der – for eksempel – kan håndere “hus båndbredder” på 200-400Mbit/s og op.

Som eksempel distribuerer NHK 8K optagelser ( til distribution ) i 8 x 20mbit/s h265 strømme.

Så en fremtid med 200 Mbit/s i h265, der kræver maskiner der kan pakke h265 ud, er også en del af den fremtid, du kan opleve på NAB2017, eller læse mere om her på mir.dk