Hollywood reviderer filmviduet

Hollywoods store filmselskaber ser ud til at have taget en beslutning.

Fortidens måneder fra en film kom i biografen, til at det var muligt at få den hjem i stuen, på et medie, skal til at være endog meget kort tid.

Så kort tid, at man kunne forestille sig at deres ideer også ender med at påvirke vores hjemlig film, der jo – vel sagtens – bliver nødt til at følge helt eller – næsten helt – med.

Og da Hollywood, ser ud til at have besluttet sig for at forbrugerne skal til at kunne købe direkte VoD adgang til deres film, allerede 45 dage efter at den enkelte film har haft premiere i biografen, er det ofte omtalte “vindue” fra en film kommer i biografen, til at den er muligt købe på DVD eller leje digitalt, nu på vej til at blive endog meget lille.

Wall Street Journal, der er ude med historien, fortæller dog ikke noget om at det kommer til at ske andre steder end i USA, til at starte med.

filmi2018.jpgOmvendt, kan der vel ingen tvivl herske om at Hollywood – hvis det virker – vil fære friske på at udvikle disse tanker til et global fænomen, ganske som Netflix og Amazon i dag er det.

Filmstudierne har i den forbindelse planlagt at det bliver dem selv der skal står for denne fremtidige “premium video-on-demand tjeneste”, der bestemt gør vinduet kortere.

Hvorfor Hollywood, ser ud til at insistere på at mene at forbrugeren skal betale ekstra for tidligere adgang.

Med til historien hører dog at det hele fortsat ikke er faldet på plads.

Den helt store taber ser nemlig ud til at blive biograferne, der i USA stritter en del imod, indtil videre.

Omvendt er flere filmstudier ude med en ide om at vinduet skal helt ned på 17 dage, da det jo netop er biograferne der tjener penge på film, mens filmselskaberne selv kunne tjene alle pengene, i deres egen tjeneste.

De forløbige priser, der tales om, for hvad vi må gætte bliver en UHD HDR kopi, ligger på 30-50 dollars, hvilket bestemt ikke er billigt.

Omvendt er der ingen grænser for hvor mange gange du kan se filmen, og hvor mange af gangen der kan se med.

Lignende tanker har længe været fremme.

Det er blot første gang at biograferne ikke – nærmest automatisk – vælger at være uenige med Hollywood.

Formodentligt fordi de fleste film er kørt færdig på 3-5 uger.

Suppleret af at et kortere vindue jo kunne tvinge flere til at gå “hurtigere” i biografen, så både biograferne og Hollywood kan tjene deres penge “hurtigere”.

Hvorefter de kan tjene andre og nuye penge på deres VoD udbud.

Det er uklart hvor mange film Hollywood har planer om at tilbyde som VoD og hvor hurtigt.

Hvis alle kan blive enige er det uanset hvad planen at tilbyde VoD spillefilm kort efter biografpremieren, fra starten af 2018.

Formodentligt først i USA, men formodentligt i resten af verden, øjeblikket efter at konceptet fungerer på hjemmemarkedet.