VR ugler altså mit hår

Hvis du går og drømmer om at kvinder også kunne tænkes at tage en af de ufatteligt grimme “solbriller” på, så de kan se vernde i VR, tyder de nyeste tal fra USA, hvor man naturligvis undersøger markedet, før man kaster sig ud i at producere indhold, at kvinder ikke er friske på VR.

Nye tal viser således at omkring 65 procent af alle kvinder absolut ingen planer har om at bruge VR “in the future”, altså nogen sinde, hvilket kun gælder for 51 procent af alle mænd, ifølge EY research.

kvindvr1.jpgDermed er VR bestemt ikke død.

Det er bare langt mere sandsynligt at du kan sælge indhold til en teenagedreng, end til hans søster.

Det samme gælder forældrene, hvor far måske kunne fristes til at se en fodboldkamp i VR, mens mor tænker med håret.

Værst af alt, ser EY research analysen ud til at vise at blot 14 procent af de 2000 kvinder de talte med, overhovdet havde set/tænkt over et af de ofte omtalte VR headset.

Igen.

Det var også blot 20 procent af mændene, så fænomenet er måske – stadig – bare så nyt at de fleste fortsat ikke ved hvad de skal bruge det til.

Eller rettere.

kvind2.jpgDet ser heller ikke ud til at være tilfældet.

Det er nemlig “kun” 63 procent af kvinderne, der ikke kender de fem største “global VR brands”, mens det igen kun er 51 procent af mændende der ikke kender navnene.

I begge tilfælde er der altså mange der kender til VR og den verden.

Der er bare – næsten ingen – af dem, der har reageret på VR som en potentiel del af deres fremtid.

Martyn Whistler, der er global media and entertainment lead analyst, hos EY siger:

-Despite heavy investment, major acquisitions and headline-grabbing new product launches, consumers, and in particular women, are not buying into the VR hype, starter han og fortsætter.

-Our survey results also show that of the respondents who have used virtual reality before, 32 per cent of male users described their experience as “positive” compared to only 20 per cent of female users, slutter han.

Han har dog lige en kommentar der kunne tænkes at ramme hovedet på sømmet.

“Content is queen”, siger han nemlig.

Skulle VR – på nogen som helst måde – kunne appelere til kvinder, skal der indhold til, målrettet kvinder.

kvindmir.pngSpecifikt “content outside gaming”, som EY analysen videre vurderer det.

50 procent af kvinderne kunne nemlig fortælle at det troede at VR “udelukkende” er til film og underholdning ( spil), hvilket i forvejen ikke appelerer nær så meget til kvinder, som til mænd.

Kvinderne vurderede dog at VR kunne være relevant i forhold til fitness, som flere kvinder vurderede kunne være relevant, hvis det altså “eksisterede”.

Kvinder kunne også fristes af VR i forhold til turisme eller kommunikation.

Fælles for begge ( adspurgte ) køn, er prisen et problem.

72 procent af kvinderne ville i en ideel verden, hvor alt indhold på deres VR “konsol” var målrettet dem, max betale 300 dollar for deres komplette VR pakke.

Mænd er potentielt parate til at betale mere.

Problemet er bare at priserne på VR headsets koster fra 350 til 800 dollars, hvilket er “dyrt” i forhold til en papæske + mobiltelefon, der omvendt ikke er tilfredsstillende som produkt.

Amber Mace, der er partner, EY siger:

-Our survey indicates that women in general are struggling to see the benefit of VR at the moment. However, there are clearly opportunities for the VR industry to attract more female users, starter hun og fortsætter.

-What”™s really needed is a “killer app” with clear entertaining or everyday applications, beyond just the enhanced gaming experiences which seem to be less appealing to women. When we have a critical mass of users we could see it become a valuable communication tool for both consumers and business. Only by addressing these issues can VR become truly mainstream, slutter hun og sparker dermed til de sidste 20-30 VR/3D og lidt til ideer, der bare aldrig blev til noget.

Igen.

Nu hvor “Content is queen”, kunne det være at flere indholdsproducenter burde gå lidt i tænkeboks.