Det er andet en Noir der sælger

Selv om at den generelle opfattelse er at det “kun” er DR der har international succes med deres såkaldte Nordic Noir serier, er det langt fra tilfældet.

TV2s serier sælger også rigtigt godt.

“Badehotellet” er som eksempel allerede solgt til Norge, Sverige, Finland og Grækenland. Og nu hvor der både er en fjerde og en femte sæson til salg, er der endnu flere nationer der er på vej til at investere, kan TV2 forklare.

På samme måde er “Mercur”, der har givet utroligt flotte seertal til Charlie kanalen godt igang med at blive solgt internationalt.

sangmir.jpgDet er dog “Badehotellet” der hitter mest, forklarer senior editor hos TV 2 Ekstern Produktion & Rettigheder, Mette Vorm.

-Interessen fra Skandinavien har hele tiden været høj, men det giver god og fornyet interesse fra flere sider, at “Badehotellet” nu består af fire sæsoner og 27 afsnit ““ og med en sæson 5 på vej. En serie på fem sæsoner, hvor seere og brugere kan følge karakterernes udvikling gennem længere tid, opleves som mere attraktiv af udenlandsk tv, slutter hun.

“Mercur” er indtil videre solgt til Island, Sverige og Norge, samt – måske – til Finland.

Og nu hvor sæson 2 af “Norskov” er på vej, har Frankrig, Belgien, Norge og Sverige vist interesse.

De har – indtil videre – købt første sæson, der jo let kunne blive til flere.

På samme måde er “Bedre skilt end aldrig” solgt til solgt til Norge, Spanien og til en distributør i Holland, der har planer om at sælge denne serie videre.

koneglas.jpgWarner har ydermere købt rettigheder til remake i USA.

Fiktionschef, Katrine Vogelsang, forklarer den stigende interesse, således:

-Udlandets interesse for TV2 Fiktion er vokset år for år, og samarbejdet med udenlandske tv-stationer og øvrige mediepartnere får stadig stigende betydning for vores ambition om at producere og vise mere dansk fiktion til seere og brugere herhjemme, slutter hun.

Serier som “Grethe”, “SJIT Happens”, “Der kommer en dag”, “Tinkas juleeventyr” kunne dermed let tænkes også at få et internationalt liv.

“Mercur” er i den forbindelse langt oppe på top tyve serien, alene på premiere kiggeri, med flotte 456.000 i gennemsnitligt seertal, der suppleres af 116.000 ugentlige seere i gennemsnit, til genudsendelsen, hvilket i forhold til resten af top tuyve, placerer denne serie som det 4. mest sete i sidste uge, da det tredje mest sete program havde 603.000 seere ( “Hammerslag” ).

Uden genudsendelse er serien stadig på listen, dog på en 19. plads.

“Mercur” der består af ti episoder, har finale her den 7. maj, hvorfor Charlie ugen efter sender “dokumentaren Mercur – den virkelige historie”.