Sony har firmware opgraderet lidt 4K gear

Hvis du er på vej imod stadig mere 4K/HD Live Production, og i den forbindelse har diskuteret “Workflow” og “Content Management Stations”, og altså det faktum at der i en stresset situation, både kan hentes feed ind, produceres live, ligge en række SloMo ting, suppleret af både studie situationer og nyt hjemmefra.

Måske endda i en remote produktion, hvilket -helt sikkert – betyder at det hele bliver – om muligt – endnu mere kompliceret.

cam.jpgAlt sammen noget Sony længe har været klar over er en stadig mere realistisk virkelighed for de produktionshold, der – blandt andet – producerer high end sport.

Sony har i den forbindelse udviklet en række systemløsninger, der nu er blevet lidt smartere.

Features som bedre metadata management, til endnu flere former for indhold, er blandt nyhederme i det som Sony kalder for deres “4K/HD live production workflow”, der konkret kan opleves på deres PWS-4500 live production server system.

Der er i den forbindelse netop sluppet en nyhed, en PWS-110CM1 Content Management Station, der er den “arbejds station”, hvor metadata control, og “content search” foregår.

server-2.jpgOg selv om at det lyder som en begrænset arbejds plads, er det vel sagtens oplagt at der i en live situation, eller i flere samtidige live situationer bliver netop så maget at lave, at det er heldigt at der er en masse CPU i enheden.

Norbert Paquet, Sony Professional Solutions Europe, forklarer:

Sony continues to enhance its solution for 4K/HD Live Production around the PWS-4500, starter han og fortsætter.

-We”™re improving the overall ecosystem around this 4K/HD Server, to enable faster and more dynamic live productions, whether those are HD, 4K or HDR. In doing so, we”™re responding to the demands of the media industry and to the consumers of Live content, slutter han.

Lidt mere konkret er det funktionerne i forhold til “arge-scale live productions”, der er blevet opdateret med ny firmware og det omtalte nye hardware.

The PWS-110CM1 og den nu firmware opdaterede PWS-4500, tillader som eksempel nu at en operatør skriver metadata direkte ind i alle feeds, alle signaler, og sågar kan opdatere færdige eller næsten færdige klip, til – for eksempel – nettet, før de sendes afsted.

minicam-2.jpgFordelene ved disse metadata, er – ud over at du kan finde klippene igen, at disse allerede bliver kategoriseret, nærmest i det sekund de eksisterer, og at de øjeblikkeligt derefter er søgbare.

Både lokalt og – i princippet – hjemmefra ( hvis optagelserne stadige er ude i OB vognen, red. ) via skyen, eller det netværk, der kører under produktionen.

PWS-4500 systemet er ydermere blevet opdateret til at kunne håndtere HDR i XAVC, hvilket reelt betyder at det nu er muligt at arbejde i HDR på XAVC, suppleret af evnen til at kunne håndtere/encode i HD S-Log3, HD HLG eller 4K/HD PQ.

Dette kræver den nye ( firmware V2,3. V2.2 kan “kun”4K S-Log3 og 4K HLG, der naturligvis stadig fungerer).

HDC-4300, HDC-4800 og HDC-P43 er nu alle 4K/HD SDR/HDR live production kameraer, der kan snakke direkte med PWS-4500 server systemet, via deres BPUer (baseband processor units), hvilket giver et utal af heldige features i live sammenhænge.

ccu-2.jpgHerunder en masse SloMo, der ellers kræver Phantom Flex 4K, eller deromkring.

Folk der allerede har investeret, vil vide at netop dette 4K/HD Live Production er endog særdeles fremtidsikret, uden at det er nødvendigt at investere i alle features fra starten af, hvilket Sony nu har understreget endnu en gang, med firmware opdateringen, der – konkret – giver en række spændende fordele, når den ankommer i juni.

Sony mener i den forbindelse også at billedkvaliteten på dette system bliver bedre, efter opdateringen.

Det er sikkert tilfældet.

Sony forklarer bare ikke om de hentyder om udviklingen fra SD ( standard dynamik ) til HLG ( som eksempel ) eller om de rent faktisk mener at serveren nu optager i en højere kvalitet, målt på bitrate, kompression eller andet.

Uanset hvad, er det muligt at lade op til 10 servere arbejde på samme netværk, hvilket betyder at der kan skabes playlister, baseret på alt fra metadata, til live feeds på tværs af hele netværket, der i disse IP tider ikke behøver at være på samme location.

Det behøves ikke engang være i den samme del af verden.

Sony har i den forbindelse sørget for at der er en – op til – 10Gbp/s forbindelse mellem BPU-4800 (hvortil der kan være monteret en – eller flere – HDC-4300, HDC-4800 og HDC-P43ere ) til PWS-4500 server systemet, der dermed må formodes at kunne vride endog heftige SloMo ting ud af den oplevelse.

The PWS-110CM1 Content Management Stationen, der – velsagtens – er en heftig computer, der “kun” kan bruges til metadata og “snak” med hele systemet, kommer først i juli.

Vi er sikre på at din lokale Sony haj, har endnu mere styr på det, og ydermere kan råde, for eksempel i forhold til legacy gear.

Det er muligt at læse mere her, der er Sonys NAB/eu side.