Atomos lover 5,7K RAW

Hvis det ikke allerede var svært nok at vælge, ser det ud til at Atomos her få dage efter annonceringen af Panasonic EVA1, kan “garantere” at deres hardware hurtigts muligt vil kunne optage de 5.7K RAW, som kameraet skulle kunne tilbyde enten når det rammer hylderne, eller kort derefter.

Dermed bliver “RAW” som vi kender det, pludselig noget helt andet, da en 5.7K sensors output over 6G SDI til en Shogun Inferno giver nogle helt nye muligheder.

Herunder fordi Atomos jo netop kan optage i ProRes eller DNxHR, så du slipper for et af de sære formater der først skal pakken hen og så ud, før du overhovedet kan se med.

Monterer du en Shogun Inferno på dit EVA1, kan du nærmest klippe i materialet med det samme på din bærbare.

Altså hvis den kan flytte dataen.

Der er i den forbindelse ikke rigtigt meget mere ude om muligehederne med Atomos supporten for 5.7K RAW.

pananyt-2.jpgVi fornemmer dog at mindst en af de film ( promo videoer ) der er blevet optaget med det nye EVA1 endte med at blive optaget på netop en Atomos, formodentligt fordi det interne filformat i EVA1 ikke rigtigt er ( helt ?) på plads endnu.

Noget der reelt også skulle være tilfældet med Canons C200, der som lovet kan optage i de bitrates producenten har lovet.

Der er bare ingen der kan læse ( næsten ) det filformat der kommer ud af et C200 ( 1000Mbit/s filen, der er en “stream” og ikke en “serie billeder )

Tilbage hos Atomos, lover de allerede fra starten af at der er support for 4K Raw i CDNG Raw, ganske som der også er support for ProRes og DNxHR.

Igen i 4K.

5.7K outputtet kommer nemlig slet ikke fra “starten af”, men derimod først “senere” via en senere firmware opdatering, der skulle komme tidligt i 2018.

Stadig.

Der er fuld support for ikke croppet 2K 240fps Raw der kan optages i ProRes.

Som vi forstår det, fra den dag EVA1 er på hylden.

Der skulle i den forbindelse være 10bit 4K 4:2:2 video ud fra starten af, hvilket burde give et række nye muligheder allerede fra den første dag kameraet er på markedet.

Atomos CEO Jeromy Young siger:

-Panasonic are pulling no punches here, starter han og fortsætter.

-We are working together on solutions and Panasonic are delivering the absolute best they can for the price, trying hard to remove arbitrary recording limitations that just frustrate users. Our strong partnerships with industry leaders like Panasonic mean that together we can deliver practical solutions like the EVA1 and Shogun Inferno with end-to-end support. With the Atom HDR features of the Shogun and Ninja recorders we also make it simple for users to monitor for HDR with the EVA1. The result is an amazing feature-rich package that users will love, slutter han.

Atomos og Panasonic har tidligere arbejdet sammen om at få “mest muligt ud af” det nye GH5, der med en Ninja Inferno nu kan optage 10-bit 4K 60P, hvilket – mildest talt – også er overbevisende.

Hvordan det hele så ender med at se ud, når AU-EVA1 endelig står på hylderne, er straks mere ukendt.

Sikkert er det dog at – pænt meget – tyder på at det spiller fint med Varicam 35 og LT modellerne, hvilket betyder at EVA1 i de lidt tungere produktioner kan bruges som et slags chrashCam, der stadig laver billeder der er flotte nok til at komme i biografen.

Alt sammen noget vi finder ud af engang i oktober, når kameraet lander på hylderne.

Vi kunne ikke rigtigt finde noget materiale optaget med det nye EVA1, så her lige lidt skudt med et af de store VariCams.