SVoD på mobilen vokser

De sidste nye tal, ser ud til at understrege et par kedelige tendenser.

Herunder at børn og teenagere nu er så heftige brugere af SVoD tjenester som Netflix og HBO, at de ikke længere har tid til at se flow TV.

I takt med at deres vaner ændrer sig, får stadig flere og stadig yngre børn får smarte telefoner, hvilket igen går ud over TV, der blot kan konstatere at seerne bliver væk suppleret af at de nye seere ikke begynder at se TV.

baby.jpgNye tal fra blandt MediaCom viser således at 33 procent af engelske teenagerne “tit” ser TV ( levende billeder, men ikke flow TV ) på deres smartphone, i år.

Året før var antallet nede på 25 procent, hvilket både kan og skal ses i forhold til at stadig yngre børn får sig en smartphone, der altså ikke betyder at de begynder at se TV.

Indholdet der bliver set på de omtalte telefoner er i stigende grad “on demand” TV, hvilket altså kan indeholde flow TV, hvilket det som regel ikke er.

Analysen har fundet frem til at 38 procent af de unge brugere ikke ( længere ?) ser TV live på deres telefon.

Det nærmest overvældende antal unge, 8-12 årige, der har en smart telefon i den forbindelse nu oppe på 66 procent, hvilket – i princippet betyder at TV “taber” hovedparten af deres unge seere, allerede før de fylder 9 år.

far-2.jpgAntallet af unge med en mobil ( under 12 år ) er i den forbindelse vokset fra 49 procent i 2015, til 58 procent i 2016.

En udvikling der altså er vokset til 66 procent i år.

Tablets er i den forbindlse droppet 8 procent for de 8-12 årige, mens de 13+ årige er faldet 4 procent. Forøvrigt fra et antal der allerede var faldende i 2016.

Josh Krichefski, CEO of MediaCom UK, siger:

-Mobile and on demand services have changed viewing patterns of everyday consumers. Whilst 84 per cent of young people regularly watch live programming on TV, the explosion of streaming services such as NowTV and Amazon Instant Video show that “live” is no longer the only way kids watch. Consumers now have an even greater choice of when, where and how to watch their favourite videos, shows and movies ““ and the shift towards smartphone viewing is increasing. On-demand capabilities are critical to the popularity of shows for adults like Game of Thrones and those for kids like Power Rangers in 2017″™s viewing eco-system, slutter han.

Netflix har i den forbindelse fat i 58 procent af de 13-19 årige, og er dermed ( formodentligt ) mere populær end selv vilde – hjemlige – analyser af brugervanerne blandt de unge.

ray.jpgUgens 6. klasse analyse, viste som eksempel at “YouTube” kun bruges af ( omkring ) 50 procent af de unge i samme aldersgruppe, her i landet. ( omvendt er YT 50 gange så populær som DR, red. )

Tilbage i England er Amazon Instant Video, der rent faktisk er en slags live TV, der ikke behøves at blive set live, den anden mest populære “TV tjeneste”.

Den bruger 32 procent af de unge teenagers.

Mod 24 procent året før)

Apple TV, der jo er nærmest overset her i landet fanger 11 procent af de unge.

De unge – og her taler vi altså ned til 8 år – ser med andre ord “The Walking Dead”, “Game of Thrones”, “The Grand Tour” og “Pretty Little Liars” som nogle af deres favoritshows.

Store dele af dette marked er som bekendt rodet geavaldigt sammen med annoncør interesser og andet, hvorfor 49 procent af de 8-12 årige er “concerned” i forhold hvad annoncører ved om dem og deres vaner på Internet.

En angst der er vokset med 10 procent siden året før.

47 procent af de 13-16 årige i denne analyse konstaterer at “unease” i forhold til hvad de vurderer at annoncørerne “ved” om dem, og deres vaner.

De 17-19 årige er – for 54 procents vedkommende – mest nevøse i forhold til deres digitale fodspor.

Josh Krichefski forklarer:

-As smartphones become increasingly accessible at an earlier age, children are the first generation growing up as true digital natives, starter han og fortsætter.

-They are therefore savvy about digital advertising and the data that fuels it. Brands need to ensure that their targeting is relevant and enhance the experience for the consumer, whatever their age group, slutter han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *