TV i USA snart mindre end OTT

Tendensen, der efterhånden er ved at være så gammel, at ingen længere kan huske da det gik godt, ser ud til at fortsætte.

I hvert fald i USA.

Der viser en ny analyse at kabelTV, satellite og IPTV operatørerne står til at miste 10,8 millioner flere kunder inden år 2021, hvilket måske ikke lyder af mange.

psvue.jpgDet er dog mange nok til at de såkaldte “virtual services” som Sling TV eller Sony PlayStation Vue ender med at blive egentlige “mainstream” TV kanaler, der – sådan lidt tilfældigt – ikke sender TV, men derimod tilbyder noget der minder om hvad forbrugerne kan finde på YouTube, suppleret op med serier og andet, der kræver en form for abo.

Seere der er “rene OTT” brugere, der kan oversættes til folk der ser TV via Internettet, der også kan være flowTV, vokser.

Forventningen er at der i år 2021 vil være 18 millioner OTT husstande i USA, hvilket svarer til 14 procent af denne nations husholdninger.

Ian Olgeirson, research director, S&P Global Market Intelligence, der står bag tallene, forklarer:

-Changing viewing habits point to mounting losses for traditional video services, and challengers are lining up to capitalise, starter han og fortsætter.

-However, the operators are not without significant fortifications enabling expectations for preserving a majority share in the five-year outlook, slutter han og er dermed ikke specielt negativ på udviklingen.

sling.jpgDet burde broadcastere heller ikke være.

De skal bare være parate til at ændre deres produkter, og følge med i forbrugernes vaner, i stedet for at “forvente” at forbrugerne ændrer deres foretrukne måder at se “TV” på.

Forretningen “multichannel subscription”, der her i landet nærmest er den grundliggende måde at sælge TV kanaler på, tror analysen dog mindre på.

Faktisk går de så langt som til at mene at netop broadcastere burde begynde at overveje hvordan de slækker deres tilknytning til netop kabelt TV udbydere.

Det er jo netop deres pakker der – hele tiden – bliver stadig dyrere, samtidig med at netop kabel TV udbydere løbende forklarer at de er helt uden skyld, og at det – typisk – er sports rettighederne der koster så mange penge, at de er nødt til at hæve prisen.

Noget stadig flere forbrugere ikke er parate til at betale for, hvorfor de fravælger kabelTV, hvilket dermed betyder at forbrugerne også fravælgerne de broadcastere der – som forretnings “model” – har valgt at have “mange kanaler”, kunder kun kan købe adgang til ved at købe adgang til flere kanaler.

Det er muligt at læse mere hos S&P Global Market Intelligence heromkring, hvor det også fremgår at det omtalte tab af 10,8 millioner husstande over de næste fem år, betyder at der i 2021 bare vil være 82,3 millioner husstande der abonnerer på såkaldte multichannel pakker i USA.