Seerne elsker bold

TV2 beviste endnu engang i sidste uge at en vel tilrettelagt uge, der – også – handlede om dengang Danmark vandt ( sidst ) i 1992, altså her for 25 år siden, kan få seerne til at kigge med.

Det var med andre ord TV2 sder løb med de fleste seere til et enkelt program, nemlig filmen, “Sommeren ’92″, der løb med 631.000 seere, der måske ikke ligefrem er prangende, mens altså det tidspunkt i sidste uge, var det program der samlede flest seere til et enkelt program.

DRs sats med genudsendt drama, gik dog heller ikke helt galt.

Man kunne ligefrem mene at en genudsendelse af “Rejseholdet”, der også – næsten – er fra 1992 ( den er fra år 2000 ), der endte med at være sisdte uges 3. mest sete program, gør det ret flot, nu hvor det kun var “Beliggenhed, Beliggenhed, Beliggenhed”, der havde flere seere.

dajnsker1.jpgSeertal på 600.000 til TV2 formatet og 584.000 til DRs genudsendelse giver dog et endog meget tydeligt billede på hvilke aldersgrupper der ser TV, og hvad de ønsker at se.

Og selv om at det er ved at være en gammel nyhed, tyder noget på at gennemsnitsalderen for seerne er kravlet lidt op igen.

Desuden ser det ud til at seernes “træghed” med at komme hen til deres TV, er sat ind.

Denne gang er det ikke vejret, så nu må det være sommeren, generelt.

TV2 har i den forbindelse ikke så meget at grine over.

Deres ti meste sete programmer har fra 631-318.000 seere, hvilket dækker over at 8 ud af deres mest sete formater har under 500.000 og at 6 af de ti har under 350.000.

Ikke mange der ser med.

DR har samme udfordring på hovedkanalen.

Her der fra 584.000 til 414.000 der ser med.

Og da der også her er 8 ud af ti programmer der har under 500.000 seere, ser det blot ud til at der generelt ikke er særligt mange der ser TV.

Igen.

DRs Matador, der for få uger siden fik tæt på en million til at se med, betyder altså at DR1 har tabt 3-400.000 seere på få dage.

Eller at dem der ser Matador, ikke ser de andre formater på DR.

legenderne2.jpgUanset dette, er sommeren på vej.

Og da det vil betyde en endnu kraftigere ( om muligt ) tilbagegang i antallet af seere, der kigger med, skal det blive spændende at se om efteråret, kulden og den mørke tid, kan få seerne tilbage til skærmen.

De eneste kanaler der ser ud til at klare sig stadig bedre, ser dermed ud til at være Charlie, der endnu engang ramte rigtigt med deres “Rockshow Fejrer Sankthans”, der løb med flotte 227.000 seere, hvilket altså er pænt tæt på bunden af top tyve, hvor et “helt almindeligt” Charlie program nu er på vej ind.

TV3 Plus, klarede sig endnu bedre med “Formel 1 – Grand Prix, der hentede 241.000 seere over på kanalen, hvilket igen ser ud til at understrege at de to store kanalers dominans er godt igang med at blive truet af de “sm唝 kanaler som dem MTG og Discovery står bag.

Den gik dog ikke i denne uge, da Kanal 5 kun fik lokket 154.000 til at kigge med da Tyskland spillede overfor Danmark.

Kampen lå omvendt lige over for det andet mest sete program, der havde 600.000 seere, hvilket ser ud til at understrege at der blot ( og formodentligt ) kun var lidt under en million seere, der kiggede med i “Super Prime Time”, sidste ondsag.

Til sammenligning var der, måske – en del af de 1 million eller flere – husstande, der tjekkede deres streamtjeneste ud, da vejret jo ikke ligefrem kan siges at have været det bedste ( 19/10 grader dag/nat, maks)

Her lige en promo for sidste uges næstmest sete program.