Kanal 5 løb fra TV3

Det er så første gang at Kanal 5 endte med at være større end TV3 i en hel måned.

Noget de ret stolte over, hos Discovery Networks Danmark.

Og mens andre broadcastere slås om seere der er op til 60 år gamle, spiller musikken i et helt andet beat hos TV3 og Kanal 5.

kanal5.jpgHer er det de “unge” seere, fra 15-50 år det handler om.

Og nu hvor Discovery Networks Danmarks hovedkanal, løb med flere seere i juli, kunne det tænkes at, der er ved at ske noget blandt de “lidt mindre” kanaler, der – måske – eller i det mindste snart, kan fortælle at de har flere seere – bandt de 15-50 årige – end de store broadcastere, der – efterhånden – ikke har særligt mange flere seere end hovedkanalerne hos de “lidt mindre” broadcastere.

Kanal 5, der er tilbage fra 2004, har løbende været på vej mod at blive større end netop TV3, der åbenbart er deres største konkurrent, fra MTG-gruppen.

Og nu hvor det hele så kulminerede i juli, går de garanteret og håber på at de kan gentage den succes i august også, kunne man forestille sig.

kanal52.jpgAnne Garlichs, der er VP content and Programming, Discovery Networks Danmark, siger:

Vi er ovenud begejstrede for, at Kanal 5 i et meget konkurrencepræget marked, hvor alle investerer mere i indhold, vinder markedsandele. Den udvikling er strategisk enormt vigtigt, fordi stærke hovedkanaler bliver vigtigere dag for dag i nutidens medielandskab. At vi i juli tilmed overgår vores dygtige konkurrenter på TV3 er selvfølgelig en ekstra fjer i hatten, som giver os ekstra drive i tiden, der kommer, slutter hun.

Læs også  eSports og såkaldt alternativ sport bliver til broadcast

I konkrete tal, havde Kanal 5 – i det såkaldte kommercielle tv-univers, en gennemsnitlig seerandel på 8,7 procent, mod TV3s 8,5 procent.

kardasian.jpgOg da det handler om de 15-50-årige, er de to kanaler godt igang med at være større eller – snart – ligeså store – som de ellers evigt dominerede TV2 kanaler, hvor det efterhånden kun kan være hovedkanalen, der har flere kommercielt interessante seere end Kanal 5 og TV3.

Måt på det totale TV univers havde Kanal 5 en gennemsnitlig seerandel på 6,1 procent mod TV3s 6,0 procent, hvilket omvendt gav de to kanaler over 12 procent at hele TV markedet.

Tallet er igen målt blandt de 15-50 årige.

Det skal blive spændende og se hvordan MTG og Discovery Networks kanalerne angriver august måned, der jo starter idag.