UEFA Womens EURO 2017

Det er lidt svært at gennemskue, men i følge en ny pressemeddelelse, ser det ud til at NEP, der står for den såkaldte “Cloud Production”, “optagelse”, “venue management”, “commentary” samt pre og post match live positions og international grafik, producerer en god del af disse kampe som en slags remote produktion.

Dette, der naturligvis kun er muligt fordi kampene bliver spillet i Holland, hvor der er masser af fiberforbindelser, fra alle stadions, ser dermed ud til at blive en slags debut, på hvor langt man kan komme med remote produktion.

Produktionen, er dog så omfattende, at der er OB vogne og andet på location.

meget.jpgMen som vi læser det, foregår store dele – måske endda det meste – remote, via fiber.

Som eksempel bliver en del af kampene ( alle ?) styret fra Hilversum, hvor CCUerne bor.

Dermed er den del af arbejdet altså ikke længere tilstede i de OB vogne der er på location.

Og selv om at det ikke – nødvendigvis – passer på alle kampe, ser det ydermere ud til at en del af EVS arbejdet ligeledes forestås remote.

Alt sammen noget der er muligt fordi NEP har forberedt sig, og fordi der er en 100 Gbit/s IP platform, bag hele tiltaget.

Planen er – igen som vi forstår det – ikke at remote producere.

Det handler derimod om at få den såkaldte “low latency Cloud Production” til at fungere.

Hvor hurtigt kan signalerne sendes fra stadion og ud til slutbrugerene.

Og hvordan kan/skal det organiseres når der – helt eller delvist – skal produceres lokalt suppleret op med – den sædvanlige – “senere lagt p唝 grafik, fra host center, der feeder til hele verden, med og uden grafik og speak.

Det fremgår ikke om det er NEPs eget fiber netværk, der er i spil i Holland, men det kunne let være tilfældet, da mindre produktioner jo for længst er overgået til Remote produktioner, i helt eller delvis grad.

Host broadcaster er uanset dette, Eurosport, der både har valgt NEP til at producere de mange kampe, men som altså også har hyret dem til at eksperimentere med Cloud Production, der nu ser ud til at være nået til et niveau, hvor konventionel SDI og SNG begynder at ligne en fjern – og besværlig – fortid.

Som et konkret eksempel på hvad NEP gjorde, blev kampen mellem Russland og Tyskland spillet på Galgenwaard stadium i Utrecht, her var NEP med en “kameravogn”, der håndterede kameraer, og alt det lokale.

Et eller flere feeds blev lokalt produceret, suppleret med at alle (?) kamera feeds, samt slow, og mere, – via 100 Gbit/s fiber – blev sendt til op/hen til NEPs cloud network, hvorefter “selve produktionen” tog over, og styrrede CCUer og audio niveauer.

Først derefter kom der grafik på, hvorefter det hele blev “live broadcastet”.

Simon Farnsworth, EVP Sports & European Technology at Discovery Communications, forklarer:

-We are thrilled to be the host broadcaster of UEFA Women”™s European Championships, with Eurosport the only place that fans can watch every minute of every match live. And to ensure we have every angle covered, we will have more cameras at this tournament than we”™ve ever had for any women”™s football match, starter han og fortsætter.

-NEP is a trusted partner and shares our focus on innovation and on pushing the boundaries of live production. We are excited to be trialling NEP”™s low latency Cloud Production infrastructure at these Championships “” it will increase the efficiency of our live production allowing us to deliver a premium viewing experience in a more sustainable way than ever before, slutter han.

Peter Bruggink, CTO at NEP The Netherlands, supplerer:

-We will be demonstrating different cloud production workflows for Eurosport, compressed as well as uncompressed. Onsite we will connect multiple cameras, among which a Super Slomo camera behind the goal, a presentation desk next to the field with two cameras, commentary in the stadium and a cleanfeed with our central platform in Hilversum. As a transport layer, our own 100 Gbps IP platform is used. In the gallery in Hilversum the feed will be enriched with live graphics and EVS playouts to make a complete program. Shading takes place from the central shading room in Hilversum. This way we”™re making a high quality and complete live programme, remote, slutter han.

NEP har ud over den “konventionelle” ukomprimerede stream, de arbejder med, også vist hvad der sker, i forhold til “low latency Cloud Production”, når signalerne konverteres til JPEG2000 suppleret med VC2 compression/decompression, for at spare båndbredde.

I princippet kunne man forestille sig at en “mere realistisk” produktion ville vælge JPEG2000, og på den måde – i teorien men ikke i virkeligheden – ville kunne overleve på en 100Mbit/s GSM linie.

Alle ved at det ikke er muligt.

Men i teorien, er det ligefør at det – snart – kan lade sig gøre.

Vi forventer at NEP tager på IBC for at vise både dette setup og sikkert mere “budget orienterede” løsninger frem.

Helt sikkert er det i hvert fald at det ser ud til at fungere.

Og gad vide om kampen i aften ikke også er helt eller delvist remote produceret.

Eurosport skulle forøvrigt være meget tilfredse med NEP og principperne bar “low latency Cloud Production”.

Rygterne går derfor allerede at deres kommende “international projects” vil være baseret helt eller delvist på disse “principper.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *