Dem svære ISOdans

Panasonics AU-EVA1 er for alvor på vej.

Og da den ligner en seriøs konkurrent til blandt andet FS5 og FS7, er der flere ting der springer i øjnene.

Herunder den altomkring sig gribende ISO forvirring.

dualnative.jpgSony er jo generelt kendt for at kunne levere heldige billeder optaget med udgangspunkt i en 3200ISO indstilling, der end ikke er kameraet “baseline ISO” ( både FS5 og FS7 er 2000ISO kameraer.

De 3200ISO er – nemlig og i princippet – “bare” en S-LOG setting, hvor dynamikken i alt fra højlys til de sorteste gråtoner, bliver “strukket væsentligt mere” derfor kan siges at tage sit udgangspunkt i de omtalte 3200ISO, i stedet for i kameraet “native” ISO, der typisk er 2000ISO.

Og nu hvor Panasonics “lille nye” rent faktisk er et mere lysfølsomt kamera der ydermere er et DUAL ISO kamera, er der altså snart en ny spiller på markedet, der – i princippet – kan levere både 800 og 2500ISO i et og samme kamera, der – naturligvis – også kan strækkes til – for eksempel 3200ISO.

Hvor meget støj et EVA1 så laver på – for eksempel – 3200 ISO, er der ikke mange der ved endnu.

au-eva1_slant.jpgOmvendt er der heller ikke særligt mange der ved – hvor lidt – støj et Sony rent faktisk laver på 2000ISO.

Det er med andre ord ret let at blive ISO forvirret.

Heldigvis er det snart noget vi kommer til at se, da Panasonic er på vej med de første seriøse DUAL ISO optagelser fra blandt andet Island, forestået på et EVA1.

Optagelserne skulle være færdige, og redigeringen på vej til at blive påbegyndt.

Men da det er sommer og ferie i Sydeuropa, går der lige et par dage før der sker noget.

Derefter vil interesserede kunne se om det er sjovere – og mere relevant – for dem, med et kamera, der både kan optage i 800ISO eller i ISO2500, uden støj, eller med et – som eksempel – 2000/3200ISO Sony kamera, hvor enkelte optagelser altså ligner “VM i ND”, mod at der er 13-15 blænders dynamik i billeder helt uden gråtoner.

EVA1 ser i den forbindelse også ud til at tage fat i en række diskussioner, nemlig om det look som Panasonics VariCam linien tilbyder, er “det nye sort”, eller om Sony fortsat sidder på det look, med deres FS5 og FS7, suppleret af deres heldige F55 look, der netop er blevet opdateret med firmware 9.0, som vi kigger på imorgen.

Uanset dette, vil EVA1 tage hul på S-LOG versus V-LOG, samtidig med at Panasonics “nye” tilgang til ISO, har muligheden for at påvirke måden der produceres på.

au-eva1_side.jpgEndelig er der detaljen med at EVA1 “ikke længere” er et “klassisk” 4K kamera, der jo typisk er et 3840 x 2160, eller deromkring 8MP CMOS kamera, der “bare” optager pixel til pixel, som vi er vant til.

Også her er Panasonic ude med nye tanker, ideer, og principper.

EVA1, er jo et 17,25 MP kamera, der “gør et eller andet der kunne kaldes for at nedskallere” til 4096 x 2016 eller 3840 x 2160, og som på et senere tidspunkt – formodentligt – til næste år, januar vil kunne tilbyde et “fuldt RAW udtag” af CMOS, i de omtalte 5,7K eller 5720 x 3016 pixel.

Når vi, mest nævner Sony i forhold til EVA1, er det ikke fordi at vi forventer at alle vil sammenligne et EVA1 med et FS5 eller et FS7 mk1 og mk2. Det er blot fordi at det er de kameraer der prismæssigt – og lidt til – er tættest på nyheden fra Panasonic.

Dynamik og sammenligning kunne sagtens have være i forhold til Canons C300mk2 eller deres C200, eller et RED eller næste kamera fra Black Magic eller andet.

Krigen om film og TV -producenterne og deres behov for et eller flere “sub 10.000″ kameraer ( altså under 10000 dollars/Euro) er i hvert fald blevet intensiveret, nu hvor EVA1 er på vej ud på markedet til 7290 Euro.

Forventet ankomst er stadig slut september/begyndelsen af oktober.