TDC tilbage i kampen

Lige nu skulle TDC’s topchef, Pernille Erenbjerg være pænt ærgelig over at TDC ikke valgte at “satse på at sælge såkaldte “TV-bokse” for cirka 5 år siden, hvilket – måske – kunne have fået deres kunder til at blive hængede lidt længere, i stedet for som idag at forlade TDC i endog store bunker.

Giganten, der ser ud til at være offer for det samme som de store TV stationer, nemlig at seerne ikke længere finder dem helt så interessante som tidligere, oplever at omkring 100.000 TV kunder forlader TDC, hvert år.

Konkret ihvert fald de sidste to år. ( inklusiv et estimat på hele 2017, red. )

Det antal TV kunder, TDC mister årligt svinger i den forbindelse voldsomt.

Således kan Berlingske Business fortælle at TDC blot har “mistet 56.000 TV-kunder i Danmark”.

Det glemmer dog lige at nævne at det er på årets første seks måneder.

mangekanaler-4.jpgDermed er det ikke helt urealistisk at tabet kunne vokse til at de ( estimerede ) 100.000 TV kunder der også forlod TDC sidste år.

Det er i den forbindelse ikke der det helt store problem er, længere.

Udviklingen rammer nemlig de mindre kanaler, der befinder sig i de store pakker, langt hårdere, nu hvor de store pakker, for alvor begynder at ligne en fortid for stadig flere husstande.

Læs også  De nye seertal

Hele 33,8 procent, eller 439.400 af de 1,3 millioner Yousee/TDC TV kunderne, er nu nede i den såkaldte “lille” pakke, hvilket reelt betyder at en god del af de små “nicehe kanaler”, er tæt på en penetration der – formodentligt – er under 50-60 procent, hvilket igen betyder to ting.

Nemlig at nichekanalerne klarer sig endog voldsomt bedre end de såkaldte hovedkanaler, og at hovedkanalerne får stadig mindre ud af deres enorme penetration.

Seertallene, der jo til stadighed, ser ud til at vise at der stort set ingen udvikling har været i TV markedet de sidste 15 år, ud over den nu accepterede “sivning” af seere. Der har fået formater med 500.000 seere, på en hovedkanal, til at være en “kæmpe succes”. Selv om at det jo – også – betyder at 2,8 millioner seere, ikke kigger med.

Tilbage hos TDC, vurderer flere analytikere at det bliver endog meget svært at få seerne, og dermed kunderne tilbage.

I værste fald, vurderer senioranalytiker Morten Imsgaard fra Sydbank, at “Yousee bliver overflødiggjort som primær leverandør af underholdning i de danske hjem”.

TDC selv har indtil videre selv etableret hvad de kalder for et “digitalt udviklingskursus for hurtigere at få nye funktioner ud på boksen og sammenkæde klassisk tv med de mange streaming-muligheder og filmleje”.

Læs også  DR vil streamer før de sender

Vi gætter på at det hedder noget andet, når kunderne møder dette tiltag.

TDC skulle ydermere være på vej til at købe “sig ind hos elselskaberne”, og der tilbyde deres tjenester til de kunder der ikke allerede er kunder i Yousee/TDC universet.