Kommende C200 2018 FW update i modvind

Den kedelige nyhed om at “There is no Internal 4:2:2 10bit Codec planned for this camera”, ramte en flok potentielle købere til det kommende C200, sent i sidste uge.

Heldigvis eller desværre, skete det i de dage, hvor Canon nu endelig kan levere deres nye kamera, hvorfor købstanker kan revurderes, hvis relevant.

Kameraet der stadig enten kan optage i 12bit/10bit i 1 Gbit/s kvaliteten “Cinema RAW Light” internt eller i 4:2:0 8bit, i 150 Mbit/s i UHD eller i 35 Mbit/s i HD, er naturligvis stadig superheldigt.

juletrae.jpgSå længe produktionen enten ikke har travlt, eller hvis det blot handler om at optage i hvad der ( allerede idag ) ligner en “proxy kvalitet”, der det til trods ser ud til at være tænkt som “broadcast kvalitet”.

Udfordringen er dermed at der “ikke rigtigt er noget midt imellem”, med mindre at der optages eksternt.

Historien, om de manglende “interne 10 bit”, gemte sig i den forbindelse i de tekniske forklaringer på hvad en kommende 2018 codec opdatering byder på.

Og da dette – codec – altså ikke byder på 10bit, er det nærmest nødvendigt at investere i en ekstern optager, så der kan optages i de formater/kvaliteter der “normalt” produceres i, “fordi” der optages på et C200.

Fremtidige C200 optagelser, til broadcast, må dermed formodes at blive i interne 35 Mbit/s eller i ligeledes interne 1 Gbit/s.

Med mindre at der optages i 150 Mbit/s UHD, der som en del af arbejdsprocessen nedskalleres til HD, hver gang der redigeres.

merec200.jpgI alle tilfælde ikke noget de gennemtævede bærbare redigeringer bliver glade for.

Igen.

Løsningen er og bliver en ekstern optager, eller et andet kamera, nu hvor der “aldrig” kommer et 10bit 4:2:2 intern codec til C200.

Den kommende FW og optage-codec opdatering, der kommer engang næste år, viser ydermere at der bliver tale om et (nyt) MXF codec, der – konkret – skulle blive til et XF-AVC YCbCr 4:2:0 8bit, der – igen – bliver fint og hurtigt.

Og som – måske – kan bruges til lynhurtig broadcast.

Igen.

Der skal ikke være mange farver i billedet, eller hud, før de 8bit XF-AVC YCbCr råder over, kommer til kort.

Desuden er XF-AVC idag kun Long-GOP, i hvad der kunne kaldes “proxy kvalitet”, på C300 Mark II og på C700, da kvaliteten er nede på 24/35 Mbit/s.

Indtil videre har Canon ikke været ude med officielle meldinger om hvorfor deres C200 kunder enten må investere i en ekstern optager, eller købe et C300 mk2, for at få adgang til intern 10bit i en realistisk båndbredde.

vfc200.jpgDerfor er vurderingen i flere medier at det handler om at positionere dette C200, et sted i markedet hvor Canon ikke er stærke i øjeblikket.

Uden at kanibalisere på deres C300 mk2.

Konflikten i den forbindelse er omvendt at deres XC10/15 allerede optager i 305 Mbit/s i UHD og i og i 50 Mbit/s i HD.

Bevares, stadig i et 8-bit 4:2:2 XF-AVC codec. Men de 50 Mbit/s i HD giver altså voldsomt meget mere at rive i, end de 35 Mbit/s et C200 kommer til at byde på.

Eneste interne alternativ er dermed “Cinema RAW Light”, der er så datatungt, at C200 pludselig ikke er det “rigtige” kamera til nyheds eller “hurtig” produktion.

Med mindre at der tilkøbes en ekstern optager.

Når det er pointeret her lige lidt Cinema RAW Light optagesler, der simpelthen ser rasende godt ud.

Nederst finder du lidt UHD 4:2:0 8bit optagelser, der – set her fra – mangler så meget data, at HD versionen, der er nede i 35 Mbit/s versus de 150 Mbit/s UHD optages i, at den bliver svært at bruge.

Selv til broadcast optaget i en fart.