Canon opdaterer deres TS serie

Der har gået rygter om lidt nyt glas fra Canon, i et stykke tid.

Bevares, der går altid rygter.

Deres nye 85mm f/1.4L IS USM, er dog lidt af en nyhed, som mange har ventet på.

Og selv om at det fleste sikkert havde håbet på en f1,2, endte det altså med at blive en f1,4, hvilket må formodes at hænge sammen med at det er “lettere” at gøre denne væsentligt skarepere, hvilket ser ud til at være et af de vigtige parametre for dem der køber 85mm optikker.

85mm-2.jpgBrændvidden der er “den mest foretrukne” til protrætter, hvilket såmænd også gør sig gældende på “crop kameraer”, som S35 kameraer, læs video kameraer, er kun overgået af den evige 24-105 der hverken er skarp eller pæn.

Til gengæld koster den nærmest intet og dækker hele de område der arbejdes i, under normale omstændigheder.

Sådan bliver det aldrig med den nye 85mm f/1.4L IS USM.

Her er der stort set “kun” tale om en optik til portrætter, der – gætter vi på – er mindst lige så skarp som deres nye 35mm, der – mod en brutal pris – stort set løber fra alle andre.

Canon kan med andre ord sagtens.

Du kommer bare til at betale for det.

Der er nu indbygget en “4-trins billedstabilisering”, der bnurde give et par blænder i forhold til håndholdt arbejde med denne “pænt lange” optik, ganske som at det vil få video billeder til at se mindre “rystede” ud, da billedstabilisering jo også tager de “usynlige” billed rystelser.

Ellers er Canon ude med en heftig opdatering af deres TS-E serie.

TS er kort for tilt og shift, hvilket – kort fortalt, betyder at optikkens forende kan drejes i 2 “forkerte” retninger, så det der bliver skarpt ikke ligere er “fladt” som en CMOS, men skævt og på skrå, hvilket kan give alt fra sjove – skarpe “striber”, til skæve flader, der er skarpe, selv om at kameraet peger lige på.

menneske.jpgDet kan ydermere også bruges til at rette – eller skabe – skæve linier, i billeder, hvor det enten er vigtigt at alt er lige, eller det modsatte er tilfældet.

De tre nye TS-Eere som Canon er ude med er TS-E 50mm f/2.8L MACRO, TS-E 90mm f/2.8L MACRO og TS-E 135mm f/4L MACRO, der alle – som du kan læse – ydermere er 1:2 macroer, hvilket betyder at du – vil kunne – optage smykker der ligger ned, pege “lige” på dem, og stadig få fokus til at dække både for og bagende, som eksempel.

Netop TS-E er kendt for at være hyle skarpe, og specielt 90mm kunne derfor godt tænkes at blive brugt til portrætter, hvor det er vigtigt at større dele af – for eksempel – et ansigt, er i fokus, selv om at fokus er i “længderetningen”, og ikke i “den flade retning” ( billeder er jo optaget på en “flade” eller en “flad CMOS”), hvorfor TS netop kan bruges til at lave en række sjove og kreative tiltag, der ikke er muligt at skabe med andet end netop TS optikker.

Vi har ingen anelse om hvor heftige opdateringer der er med denne serie, da Canon altid har haft en række TS-E optikker.

Denne der tidligere er blevet opdateret med TS-E 17mm f/4L og TS-E 24mm f/3.5L II , får nu TS-E 50mm f/2.8L MACRO, TS-E 90mm f/2.8L MACRO og TS-E 135mm f/4L MACRO med i familien.

Så er du til TS, kan du forvente vilde priser, og glas der er pænt heldigt, da TS optikker typisk er til studie jobs, hvor der bliver krævet en del ( mere ) af glas, end på gaden i en fart.

TS-E 50mm og TS-E 90mm er egentlige erstatninger – helt nyt design – af de nu meget gamle TS-E 45mm f/2.8 og TS-E 90mm f/2.8.

linier2.jpgFolk der laver smykker og macro ting, og en kombination, hvor der er hudtoner og mennesker med i billedet kunne tænkes at skulle tjekke den nye TS-E 135mm ud, der må formodes at kunne komme meget tæt på, og samtidig “ligge fokus på skr唝 på måder der – kunne – kombinere fokus punkter til noget nyt og sjovt.

Alle TS optikker er på grund af konstruktion manuelle ( fokus ) optikker, da det jo ikke er muligt at få en automatik til at stille skarpt der hvor du ønsker det.

Folk der er vant til TS fra Canon, kan glæde sig over at nærgrænserne er flyttet tættere på, med de nye optikker.

Det skulle give op imod 1:2 i “macro”, hvilket kan oversættes til at du kan få et motiv på 3 centimeter, til at fylde 1,5 centimeter på negativ, øh.. CMOS.

Vi kender ikke priser, men hvis de følger den nyeste Canon trend, er der tale om heftigt dyre optikker, der omvendt burde kunne opløse +50MP i 24×36, hvilket deres nyeste 35mm – efter sigende kan.