Sony er super rå

Hvis du gik og troede at Sony ville finde sig i at et par “opkomlinge” tager ultra high end markedet fra dem, kan du godt tro om.

Sony har nemlig netop frigivet informationen om “Venice” hvilket er hvad der sagtens kunne gå hen og blive dit næste high end kamera, der såmænd er på vej ud til en pris der er super heldig.

cam4-2.jpgBevares, det er ikke helt billigt at komme igang, til gengæld er der heller ikke meget du ikke får med for de 37.000 Euro huset er prissat til.

Skal vi i flæng nævne native OCN, der dog kræver den eksterne optager du købte tid dit F55. Omvendt betyder det at du så pludselig råder over et kamera der kan optage i de samme 16bit RAW som F65eren kan.

Lige om snart i heldige 6K.

Jep, Sony har netop frigivet deres første 6K kamera, der betyder flere ting.

Først og fremmest at F65 har fået en moderne storebror, der – ærligt talt – er så langt fremme i bussen, at der skal ske ting og sager, på dette års IBC – til under 40 K Euro – før Sony potentielt bliver overhalet.

Redaktionen på mir.dk, har netop været til den Europæiske præsentation, der i den grad understreger at Venice, der tager navnet efter et område i Los Angeles – kort fortalt – er noget af det mest heldige vi er stødt på, på det sidste.

cam3-2.jpgMed et par forbehold.

Eller rettere.

Der er tale om et fuldt modulært system der – først og fremmest – er et 4K DCI kamera system, målrettet high end produktion i 24P.

Derfor kommer den lovede og kommende firmware opdatering, der kan levere i 6K “DCI”, først senere.

Det dur jo ikke at der er bugs, da Sony kun frigiver løsninger uden.

Det forhindrer dog ikke film folk og reklame ditto i at kunne glæde sig til at kameraet kommer, hvilket også først er om lidt, konkret februar 2018.

cam2-6.jpgDer er simpelthen tale om så heldig en løsning, at det er værd at vente, og – måske – spare lidt op, hvis ambitionen handler om organiske high end billeder optaget i heldige 16 bit.

Kameraet, kommer i den forbindelse heller ikke med mange muligheder i forhold til hastighed, eller framerates.

Konkret kan der optaget i 25 eller 50 fps, hvis du er i Europa.

Og det er såmænd det, indtil videre.

Sony har dog allerede lovet at 24,25 og 50P lynhurtigt og i takt med at kameraet rammer markedet, vil blive opgraderet til mindst de 240 du kender idag. ( det kan være at de allerede er med til februar, Sony vil bare ikke love noget nu, red. )

Næste sommer igen – altså i 2018 – byder ydermere på flere – forskellige frame rates og garanteret 6K.

Vi fik nævnt at der er flere ting på vej, nu hvor Sony er ude med deres første 6K kamera.

CMOS, er nemlig ikke længere en S35 ting, men derimod en 36mm bred CMOS, der er 24mm høj.

Med andre ord en Full Frame CMOS, der – når der næste sommer kan optages i 6K eller hele CMOS – kræver nye optikker.

Optikker der dækker Full Frame, og som typisk har PL mount.

Venice er dog reelt et E mount kamera, udstyret med et heftig PL mount, der er “garanteret” lige så stærk som et native PL mount. Nu bare med muligheden for at udstyre kameraet med E mount optikker.

cam1-8.jpgIgen, producenter som Cooke, og Agenieux og Leica har igennem et stykke tid produceret “Full Frame PL mount” optikker som 7er serien fra Cooke, Thalia fra Leica og en række Optimo fra Agenieux.

En anden detalje er naturligvis at Sony netop har vist hvilket vej de går i forhold til opløsning.

Opløsning er “mindre vigtig” da markedet først nu er parat til 4K DCI, hvorfor “oversampling af CMOS”, som i tilfældet med Venice, i stedet giver endnu mere dynamik, hvilket – igen – giver flottere billeder.

I den forbindelse gik en del af dagen med at tale med designafdelingen der kunne fortælle at Venice ikke er et kamera der – måske – higer efter 8K, da det potentielt er muligt. Indtil videre er det dog et 4K DCI hus, der omvendt er modulært nok til at alt – inklusiv CMOS – kan udskiftes, på et senere tidspunkt med en 8K sensor.

For Sony handler dog mere om “organiske” billeder, der reelt overgår film, men som stadig er digitale.

Det er med andre ord tid til et nyt kamera, der ligner Sonys nye Flagskib, der “bare” koster 37.000 Euro og som – seriøst sparker benene væk under for eksempel ellers så udbredte Alexa – ganske som at de interne 16bit vælter billeddynamikken i et Red.

Så måske er det her “det næste kamera” alle bare må have.

Måske.

Helt sikkert er det dog at kameraet vil kunne en masse af de ting mange high end produktioner efterspørger.

Detaljer som SloMo og højere opløsning end 4K, kommer dog først senere.

Om det er den du skal satse på, finder du ud af – i løbet af et par uger – hvorefter du kan opleve hvad IBC2017 byder på, suppleret med Sony nyheden, der såmænd også vil være til at opleve på deres stand i Amsterdam.

Pressen fik idag lov til at se et par film, der burde være ude, men så først kommer om kort til, formodentligt i næste uge.

Mere når vi ved mere.

PS

Vi opdaterer med specs, senere.