De unge ser flowTV

De såkaldte millennials, der stadig er de 18-34 årige, ser skam FlowTV.

Herhjemme så de sikkert “De unge mødre” da de var lidt yngre, og hvis er i den tunge ende af millennials, ser de måske boligprogrammerne idag.

Og det er jo fint.

Hvad mange sikkert bare ikke er klar over, er at de rent faktisk ser lineært TV.

Nye tal fra USA kan således fortælle at de unge skam da kigger med.

arkiv1.jpgDe ser bare ikke helt så meget TV som tidligere, og deres vaner er forandrede.

Tal fra the Consumer Technology Association, CTA, der undersøger amerikanske TV vaner, kan således fortælle at hele 45 procent af de 18-34 årige stadig ser Live TV.

Der er bare endnu flere der ser såkaldt “time-shifted TV”, hvilket dækker over de muligheder som vi også har her, nemlig muligheden for at gå i arkivet, og se en udsendelse fra igår, eller andet, der allerede er sendt.

Hele 55 procent af de omtalte millennials ser således kun eller primært “time-shifted TV”, hvilket the Consumer Technology Association vurderer som værende en udvikling der ydermere går langt ud over de evigt unge millennials.

Folk over 35 år ser således også en masse “time-shifted TV” ( de var jo nærmest millennials sidste år, red.).

Antallet af folk ( lige ) over 35 år, der ser “time-shifted TV”, er således oppe på 35 procent, hvilket ser ud til at understrege at seerne er ved at ændre vaner.

Som altid er seerne her i landet, en smule langsommere til at reagere på sådanne trends.

Broadcastere som TV2 og andre kommercielle aktører, har omvendt for længst set signalerne, og tilbyder derfor – enten via TV2Play – eller andre lignende – typisk app baserede – tjenester, seerne at se TV tidsforskudt, herhjemme.

manden.jpgGanske interessant tyder CTAs ( the Consumer Technology Association) tal på at mange seere, rent faktisk finder deres “nye programmer”, ved at se TV tidsforskudt.

Op imod 25 procent af de seere, der tester nye programmer ud, har således hørt om eller set promoer for disse på deres “content platform”, der kan være alt fra en app, til en Set Top Box, eller en tjeneste fra en distributør.

Her er Millennials igen pænt langt fremme i skoene.

Hele 79 procent af de unge seere, har givet andre – typisk nye formater – chancen efter at de har set omtale på deres “platform”.

Det heldige i den forbindelse er jo at nyt indhold bare er et enkelt “klik væk”, og at det “næsten” svarer til at binge en serie.

Steve Koenig, senior director of market research, CTA siger:

-Millennials clearly lead the pack in consuming streaming content ““ watching it when and where they want and, often, at the advice of predictive recommendations, starter han og fortsætter.

-The influence of artificial intelligence, machine learning and widespread connectivity enables rapid discovery of new content and allows every generation to consume  it how they want, slutter han.

hertv3.jpgEn lignende undersøgelse, i Tyskland ser ud til at understrege at unge seere, er og bliver de sværeste at få fat i.

Tyskland kan på den måde – sagtens – sammenlignes med Danmark, da op imod 80 procent af TV forbruges er såkaldt “Lineært”, hvilket vi kender som FlowTV.

Det lyder godt, men dækker altså over at de unge ikke ser nær så meget FlowTV som deres forældre.

Tallet er dog “kun” nede på 60 procent blandt de 14-25 årige, hvilket må formodes at hænge sammen med at Tyskland er et langt større marked, med væsentligt mindre adgang til – for eksempel – PBS online tjenester, som DR tilbyder unge her i landet.