Specs på Venice

Selv om at Sony netop har vist deres nyeste flagskib frem, er det reelt ikke helt færdigt til produktion ude i din virksomhed.

Jo, de funktioner der skal bruges til “rå produktion med et film kamera” er på plads. ( du kan bare først få fingre i kameraet til februar 2018 )

masterana.jpgVi har i den forbindelse fundet Sonys Roadmap til din succes, og den ser godt ud, læs nederst.

Denne “Roadmap”, der sagtens kan nå at blive opdateret inden februar 2018, hvor kameraet kan hentes, ser omvendt netop så interessant ud at det måske er en overvejelse værd at hoppe på det her hardware, i stedet for en masse andet.

Igen, det er IBC2017 i næste uge, så måske der sker noget der også.

Indtil videre, her hvad vi ved om Venice.

Sony Venice, er et 500 ISO Native kamera( der kan ende med at blive rated 800ISO), der – det til trods – har et dynamik område på +15 blænder.

Fokus er på dynamik/støjfrihed i Low Light, og ikke på performance under “dårlige” lysforhold.

axs-r7.jpgCMOS er Sony udviklet og er bygget som en stacked CMOS sensor.

Der er tale om en 24 megapixels sensor der kunne tænkes at have samme teknologi som i et Sony A9, hvilket kunne betyde at der er tale om en “professionel” Exmor RS sensor, eller noget endnu nyere.

Selve CMOS har “det samme antal photosites som et F65″, i følge Sony, hvilket vist ikke er helt præcist, da et F65 jo er et S35mm kamera, med 9MP, mens Venice har en Full Frame Sensor på 24MP.

Desuden er Venice CMOS nyudviklet og har samme indbyggede hukommelse, som kendes fra enkelte Sony SLR kameraer, der er udstyret med såkaldte BSI CMOS sensorer ( back-illuminated sensor).

ndfilter.jpgDe 24MP, giver uanset en native 6K 3×2 sensor, der med anamorfisk glas bliver til 6×2, eller biograf formatet 1:2,39/1:2,35 med lidt ekstra, der kan smides.

Alternativt vil der efter den første firmware opdatering kunne optaget i 4K Full Frame “ned samplet” fra 6K “hele sensor”.

Det er allerede nu muligt at optage med “almindelige” S35 optikker, anamorfiske såvel som konventionelle, da kameraet fra starten af tilbyder det “center crop” der kendes fra andre modeller.

Indtil videre tilbyder Venice dog ikke andre optage hastigheder en 24/25/50/60 FPS, selv om at der optages “croppet”.

Optagedelen

ass.jpgHer løber kameraet fra alle andre.

Det er et 16bit kamera, hvor du kan få det hele med hjem i 24/25/50/60FPS.

Enten på en ekstern optager, du kunne tænkes at have til overs fra dit F55, eller internt i Sonys nyeste kompression, XAVC i op til 480Mbit/s.

Monteres den eksterne AXS-R7 kan der optages i 16bit/RAW eller OCN lineært.

Der er indtil videre – formodentligt aldrig – planer om at indgå samarbejde med – for eksempel Codex, eller andre monitor/optager producenter.

I hvert fald ikke i forhold til 16bit/RAW eller OCN.

Der kommer dog 12G SDI ud, allerede i første firmware opdatering, så det der ikke var muligt onsdag, ser ud til at fungere i det sene forår næste år.

Sony har åbnet op for ProRes, i første omgang som Proxy, simultant efter 1. FW update i 422, måske 444.

operatorsiden.jpgOptagelserne fylder:

512GB er lig med 60 minutter i RAW, 84 minutter i OCN.

XAVC giver 34 minutter i Class480, på et 128GB kort, eller cirka 136 minutter på 512GB

Søger – viewfinder

Her foreslår Sony at du genbruger din DVF-EL200 Full HD OLED Viewfinder, eller investerer i en.

Den er “helt ny”, men har altså været muligt at investere i til en F55, hvor den dog ikke fik lige så meget at arbejde med.

Monteres den på et Venice, er det nu en full HD, med mulighed for HDR søger, der – cirka – har 1000 nits, hvilket kun er et problem hvis du ikke har solbriller på.

Heldigvis har de fleste der kommer til at bruge et Venice, et par Gucci i brystlommen, i deres Tommy Hilfinger polo.

Forenden
Det er muligt fra starten af at bruge E-mount optikker.

Huset er født med et PL mount, der kan skrues af. Inde bag er der et E-mount.

Kameraet har fået et indbygget “8 stage” ND filter, i “film grade glas” der spiser fra 1 til 8 blænder. Voldsomt på et 500ISO kamera, der omvendt må forventes at komme ud og løbe i nogle endog særdeles store lys sætninger.

Der er ikke global shutter, men en high speed shutter som det kendes fra A9, hvilket der har vist sig at kunne tilbyde en fuld udlæsning af sensor uden “rolling shutter problemer” i 20 FPS, hvilket må formodes at betyde at et Venice – med en væsentligt større “computer” vil kunne tilbyde voldsomt mange flere FPS.

Der kommer senere en række optioner for tilkøb af licenser, der inkluderer “Anamorfic”, “mere RAW” og muligvis “FF down sampling”.

Forvent heftige priser, men det vil være muligt at købe adgang for korte perioder, ned til en uge.

Vægt

3,8 kilo, og ingen planer om et kulfiber hus, i følge chef designer.

Der dog kunne fortælle at det nok ville spare et kilo, altså få det ned på 2,8 kilo, hvis der kom et.

Roadmap

Version 2.0 Firmware – Upgrade is free of charge and available in August 2018.

Optage “mode”

4K 6:5 Anamorphic

6K 1.85:1

6K 17:9

6K 3:2

Nye optage formater
Apple ProRes ( de skriver IKKE i hvilke kvaliteter, men forvent 10-12bit 422/444, der måske også bliver til 4444.

RAW / X-OCN & Apple ProRes simultant ( i fuld/høj opløsning )

“Select FPS”, igen der er ingen tal på, men du har gættet at der mindst er fra 1 til 60 i 4K DCI, vi gætter på hvad F55 kan idag (?)

Monitor ud

Flere MLUTs ( Sonys nye monitor lut, se på monitor det færdige resultat, skabt til bestemte monitorer

Bruger skabte/importerede 3DLUTs

Shooting Assist function ( vel sagtens semi auto fokus/blænde. Formodentligt kun med Emount optikker (?)

Surround View (??)

Dot by Dot Magnification ( zoom i billede, hvordan og hvor meget ?)

Auto White Balance

High-Lo Key

Der kommer support for en “Operator side CLIPS button”, så optagelser kan afspilles vel sagtens til monitor.

Version 3.0 Firmware – Upgrade is free of charge and available in early 2019.

5.7K 16:9

6K 2.39:11

Flere simultane optagefunktioner: XAVC 4K/QFHD & Apple ProRes Proxy

Eller RAW/X-OCN & XAVC 4K/QFHD

En Paint menu (Custom mode)S

Cache Rec. (AXS, SxS) ( optag da du glemte at tænde )

12G-SDI ud til monitor (4K 50/60p), der burde kunne optages i 12-16 bit kvalitet, hvis Sony vil det på dette tidspunkt

False Color

Remote S700 Protocol (?)

12pin lens remote

Network function

Wired LAN control med CBK-WA02

Og meget mere.

options

På tilkøbslisten ( billedet med kamera i midten ) kan du se at både Full Frame og Anamorfisk funktion tilkøb.

Og som det fremgår vil det også blive muligt at styre kameraet med en RCP, konkret deres RM-B170/B150/B750, hviket betyder at kameraet kan bruges i multikamera set ups.

Der skulle også komme en CBK-WA100, der gør kameraet trådløst.

Hvor meget data der kan flyttes trådsløst med denne enhed og hvor hurtigt, er oplagt nok totalt uklart indtil FW update 1, hvor der – overhovedet – er support for disse funktioner.

Her endeligt de første billeder et Venice kan lave.

Det ser vildt heldigt ud.

Sony VENICE CineAlta 6K Camera Introduction – Interview with Product Manager Sebastian Leske from cinema5D on Vimeo.