Danske medier i opbrud

Ny rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen, ser ud til at understrege en kedelig udvikling.

Mediebrugerne her i landet vil hellere Facebook end aviser og hellere ser YouTube end TV.

Bevares der findes stadig en række ældre borgere, der – fortsat – lader deres medieforbrug være dikteret af netop aviserne og TV.

Disse.

Altså aviserne og TV lader sig til gengæld diktere af netop Facebook og YouTube, da de ellers ikke kan få fat i andre kunder end de føromtalte ældre medborgere.

talfradibs.jpgRapportens ser nemlig ud til at kunne konkludere at “danske medievirksomheder i 2017 i markant grad ikke længere selv har kapacitet til at definere de teknologiske, distributionsmæssige eller forretningsmæssige standarder, de benytter sig af, når de leverer dansk indhold til de danske mediebrugere”.

Med andre ord et nærmest totalt knæfald for netop Facebook og YouTube, i stedet for en udvikling af egne platforme der kunne tænkes at kunne konkurrere med netop Facebook og YouTube ( som eksempel )

Et billede på den udvikling er at DR netop har kastes handsken og i stedet for at udvikle en platform selv, vil til at distriibuere deres nyheder på et af de unge sociale medier.

Formodentligt i erkendelse af at de ikke længere har nogle unge brugere, der i stedet er til at finde på de nye unge sociale medier som i dette tilfælde Snapchat, der åbenbart vurderes som værende en tjeneste der er billigere at bruge, end at udvikle en selv.

Problemet i følge rapporten fra Slots- og Kulturstyrelsen, er at “standarderne” løbende “defineres og forandres kontinuerligt”, helt uden smålig hensyntagen til lokale spillere, der nu – konsekvent – halser efter de omtalte “globale spillere” som Facebook og YouTube, der igen blot er et eksempel.

Og da denne såkaldte globalisering påvirker alt fra private til statsejede medier, kunne det måske være på sin plads hvis den hjemlige mediebranche begyndte at forholde sig til denne udvikling.

Rapporten, der kan hentes her, tager fat i kedelige detaljer som at det konkret er Facebook og YouTube der løber med annoncekronerne idag.

medieudvikling-4.jpgDet i så udtalt grad, at lokale medier selv annoncerer på Facebook og YouTube.

Forøvrigt en udvikling der er eksploderet på det seneste og som ikke forventes at ændre sig.

De selvsamme medier, der – i princippet – burde boykotte netop Facebook og YouTube forærer i stedet 90 procent af deres indhold væk på selvsamme tjenester, for at lokke deres kunder over på deres eget site, der ikke er specielt meget “værd” efter at nyheden er sluppet på – for eksempel – Facebook.

Medie udviklingen der i følge rapporten, mest er udtalt i forhold til de skrevne medier, er dog forlængst nået til TV også.

TV konkurrerer idag både med sociale medier som Facebook og YouTube, suppleret af streamtjenesterne, der i følge de nye dibs tal, ser ud til at være voldsomt meget mere udbredt end de fleste gik og troede.

Tallene fra dibs, der kom igår, som ikke ser ud til at være regnet sammen, ser ud til at vise at der idag er 1.639.000 kunder til landets streamtjenester.

Skulle alle have valgt at have købt sig adgang til to streamtjenester, konkurrerer nationalt TV – som vi kender det – dermed med det faktum at mere end 30 procent af landets husstande nu har to streamtjenester, der må formodes at tage pænt meget af seernes tid, hvilket – igen – må formodes at understrege at de “globale” udfordringer Slots- og Kulturstyrelsens rapport mener at de skrevne medier har, er mindst lige så omfattende for “TV som vi kender det”.

Rapporten, der kigger over et spænd på 30 år, konstaterer uanset dette at “det danske mediemarked inden for de seneste 30 år er forandret til uigenkendelighed”, hvilket grundliggende kan koges ned til at “en dybtgående forandring af de danske medievirksomheders kommercielle muligheder”, der igen kan koges ned til at noget tyder på at de danske medier, herunder TV har sovet i timen, og først nu er ved at vågne op.

Desværre til et “globaliseret marked, hvor alt er “internetbaseret”, og digitalt på et niveau, hvor den lokale indholdsdistribution har svært ved at følge med den globale.

Det er derfor nærmest helt morsomt at rapporten beskæftiger sig med print-, tv- og radiomedier, der – reelt – alle er blevet løbet over ende af udenlandske og globale aktører, der – sammen med forbrugerne – ser ud til at have bestemt hvordan fremtiden for medie industrien ser ud.

Og selv om at den ser “rigtig god ud” for de globale medier, burde der være “fuld panik” på de lokale nationale, der – som for eksempel i DRs tilfælde byder på en total afvisning af Netflix, og et samarbejde med SnapChat – uden anden forklaring end at Netflix jo ikke vil det bedste for det danske market.

Klart.

Hvad tror DR at SnapChat har af lokale planer.

Rapporten konkluderer slutteligt at der er relativt få globale aktører, der ser ud til at have besluttet sig for at have delt markedet imellem sig.

Aktører som Facebook, Google, Netflix og Apple, har på bare “10 år erobret en så dominerende position i den danske mediebrugers hverdag, at de reelt dikterer både den teknologiske infrastruktur, de kommercielle standarder og de markedsvilkår, danske medievirksomheder må agere ud fra, hvis de vil i kontakt med de danske borgere”.

Det eneste der ikke ser ud til at være med i rapporten er løsnings forslag, der kunne være med til at ændre udviklingen.

Rapporten noterer sig at “særligt Netflix er stor i Danmark” og at denne tjeneste “bruges af 32 procenter af alle danskere ugentligt”.

Suppleret med TV2 Play, Viaplay, HBO Nordic, YouSee Play og Amazon Prime Video, der forresten konkurerer med Snapchat Discover og YouTube Red samt YouTube TV, er der – i følge de tal vi har regnet sammen op imod 1,7 millioner streamkunder her i landet.

Igen.

Flere kunne tænkes at have købt adgang til flere tjenester, hvorfor det måske ikke er 1,7 millioner husstande der har en streamtjeneste.

Det er dog ikke urealistiskt at der er over en million husstande der har en eller flere streamtjenester.

Det er endog meget tæt på halvdelen af alle husstande i hele landet.

Find rapporten her