Europa går amok i streaming

Hvis der fortsat findes broadcastere der ikke har bemærket at der bliver streamet en del, er en ny analyse rigtig kedelig læsning.

Nye tal, der kigger på fremtiden, ser nemlig ud til at vise at lidt over 65 millioner husstande vil væres såkaldte “SVoD subscribers” i 2022.

Jamen er det så mange eller få, tænker du måske.

Det er sygt mange.

mangelande.jpgDesuden er det et “voks” fra 19,7 procent af alle husstande i de 18 mest udviklede lande i EU, til vilde 37,1 procent.

Forventningen er med andre ord mere end en fordobling af kunder der hellere vil streame end se TV.

Bevares, de lokale TV seertal har – stort set – ikke forandret sig, de sidste mange år, selv om at der nu er 1,36 millioner husstande der er streamkunder her i landet ( baseret på tal fra dibs, red. )

Antallet der kan forventes at vokse til det dobbelte, altså til 2,7 millioner husstande i 2022, her i landet, burde dog ende med at påvirke antallet af timer den enkelte ser flowTV.

Fordoblingen bør dog taget med det forbehold at Danmark allerede er et udviklet streamkunde land, hvorfor en fordobling, må forvemodes at være lige i overkanten.

Omvendt må antallet af husstande der “hellere vil Netflix end flowTV” formodes at vokse heftigt inden 2022.

hboeu.jpgDigital TV Research, der står bag disse tal, har i realiteten mest fokus på omsætningen, der vokser fra 2.8 milliarder dollars i 2016 til 6,5 milliarder dollars i 2022, hvilket er væsentligt mere end en fordobling. ( i 18 EU lande )

Årsagen er at de folketunge nationer for alvor har fået øjnene op for SVoD platforme som Amazon, HBO og Netflix, der alle forventes at udvide antallet af lande de er tilstede i.

HBO er i den forbindelse allerede ved at etablere flere TV kanaler i blandt andet Spanien, ganske som Amazon åbner i endnu flere lande.

Det vildeste tal er dog antallet af nye stream kunder her i 2017.

Hele 10,69 millioner husstande, hoppede på en eller anden form for streaming i et af de 18 lande, tallene er hentet fra.

Simon Murray, der er Principal Analyst at Digital TV Research, siger:

-These are gross SVoD subscriptions where one household can pay for more than one platform, starter han og fortsætter.

-Multiple SVoD subscriptions are already popular in Scandinavia and the UK, forklarer han videre.

-However, SVoD subscriber growth will be much more modest in countries such as France, Italy and Spain, in fact, Sweden will have more SVoD subscribers than Spain in 2022, despite only having a quarter of the population, slutter han og kunne dermed ligeså godt tale om Danmark, der efterhånden er – næsten – lige så langt fremme som Sverige.

I forhold til såkaldt penetration, sker der dermed også ting og sager.

-SVoD penetration is higher the further North that you travel. This has nothing to do with the weather or beer-drinking countries versus wine-drinking ones, fortæller Simon Murray videre.

-Penetration will be particularly high in the Scandinavian countries, which have high pay-TV, broadband and smartphone penetration. There are also plenty of platforms on offer, slutter han.

Netflix forventes at forblive den største udbyder med omkring 29,61 millioner kunder i 2022 ( i de lande der er målt på, red. ).

Andelen er et “fald” i forhold til i 2016, da de andre aktører for alvor vil være igang med at spise dele at streammarkedet om 5-6 år.

Amazon Prime forventes således at have omkring 15 millioner kunder i 2022.

AppleTV er af oplagte årsager ikke med i dette regnestykke, da de fortsat ikke har etableret sigsom en væsentlig SVoD spiller, idag.

Omvendt, har de lovet at investere over en milliard Euro i Content i 2018, hvilket må formodes at blive gentaget året efter, indtil de har en tilfredsstillende del af markedet.

Til formålet har de hyret et par nu tidligere EPer fra Sony, der har stået bag netop så mange TV successser, at de må formodes at kunne gentage den succes hos Apple.

Samtidig kan vi konstatere at lokale TDC taber op imod ( måske mere ) 100.000 kabel TV kunder om året, og har gjort det siden 2016.

Det giver – løbende – en væsentligt mindre penetration til flowTV, der måske – fortsat – kun/primært påvirker de mindre kanaler.

Men som vil påvirke de store kanaler over tid også.

Digital TV Research forventer slutteligt at nationer som Tyskland, Italien, Frankrig og Spanien først bliver til “rigtigt vilde” streamnationer længe efter 2022.