De nye Tokina Cine Vista Primes

Det kan være et tilfælde, eller eller blot redaktionens indbyggede synsfejl.

Men Duclos, der beskæftiger sig seriøst med glas til professionelle kameraer, har netop gennemført en “lettere uvidenskabelig” test af de nye Tokina Cine Vista Primes, der er endnu et sæt primes, der ikke koster specielt meget og som dækker full frame.

Dette naturligvis fordi de oprindeligt er full frame DSLR glas.

merestor.jpgKonflikten, i dette tilfælde er så ikke om de er skarpe eller heldige, men derimod om de “breather”, altså ser ud til at skifte “form” eller “størrelse” af baggrunden, når der stilles skarpt “tæt p唝.

Og da sammenligningen er med Sigmas nyeste – tilsvarende full frame “cine serie”, er det relativt tydeligt at se at der er mere “breathing” i Sigmaerne, versus Tokinaerne.

Hvad der ydermere ser ud til at være tilfældet er at Sigmaerne er nærmest umuligt meget skarpere end Tokinaerne.

Forskellen, ser ud til at være så udtalt at man sagtens kan kalde Tokinaerne for “bløde cine optikker”, mens Sigmaerne ser ud til at være noget man skrærer radisser med.

De er – igen ganske uvidenskabeligt vurderet på et YT klip – ekstremt meget mere skarpe, de få gange baggrunden er i fokus.

Bevares.

De “breather”, hvilket ser ud til at være formålet med den test Duclos har gennemført nederst.

Læs også  At lave heste TV

englas.jpgTil gengæld ser Tokinaerne ud til at være fra engang i de tidlige 50ere, mens Sigmaerne er fra 2017, proppet til kanten med alt den videnskab der er blevet opfundet siden.

Om den enkelte ejer/operatør så foretrækker det ene eller det andet, eller om hvad produktionen har brug for, er en helt anden historie.

Noget tyder dog på at den nye Tokina serie, der består af en 18mm, 25mm, 35mm, 50mm og en 85mm er godt på vej til at blive endog særdeles populær.

Dette blandt andet fordi den zoom, som serien reelt ser ud til at være efterfølgeren til, nemlig den populære 16-28mm MKI og II T3.0, såmænd heller ikke var det mindste skarp.

Til gengæld har den en masse “sjæl”, der begynder at spille en stadig større rolle i moderne produktion, hvor kameraerne er “hylende skarpe”, hvilket ikke altid er lige det produktionen ønsker.

Der skulle senere komme en 100mm Macro, der er en T2.9, modsat de andre der er alle er T1,5 primes.

maske.jpgDOP Phil Holland, der var en af de første til at montere den nye Tokina Cinema Vista Prime serie på hans “RED Vista Vision kamera”, er glad for dem.

Han siger:

-They came into my life at the perfect time. Particularly for my aerial work where I’ve been exploring large format night cinematography. I’ve been looking for fast aperture glass designed for my RED Weapon Dragon8K VV that I could use with confidence wide open in tricky situations where older lenses simply wouldn’t hold up. Wide open at T1.5 with extremely minimal chromatic aberrations, the Tokinas certainly have stepped up to the plate. Another great feature for my narrative and commercial work is the fact that these lenses don’t breath while focusing, which is great for a composition but like me. They’ve now been my go-to prime set for Vista Vision filming, slutter han.

Læs også  AJA går 12G for alvor

Lidt opsumerede specs

Alle er T1.5 aperture

Alle er rent Metal

Der er Integreret Lens Support på alle

Fokus er 300 grader

Du kan selv skifte fra PL, EF, Sony E, Nikon F, eller MFT

Samme front på alle, 112mm

Samme “ydre omfang” nemlig 114mm, heldigt til Matte Boxe.

Iris og focus sidder det samme sted, så det er hurtigt at skifte optik under optagelsen.

Alle har en 46.7mm image circle, hvilket er mere end nok til full frame eller VV ( vista Vision )

Her en promo, der handler om breathing.