Det norske TV marked ændrer sig

Hvis du gik og troede at markedet havde stabiliseret sig, og at forbrugrene derfor er på vej til bage til deres TV, tyder nye tal på at det modsatte er tilfældet.

Bjarne Andre Myklebust, der er Head of IP distribution hos NRK, har således netop været forbi Nordic TV Sumnmit, for at fortælle hvordan udviklingen med streaming går i Norge.

Og det går lynhamrende hurtigt.

Den helt forkerte vej.

Skandinavien er i forvejen storforbrugere af streaming, og Norge er formodentligt ( tallene siger at det er tilfældet ) det land hvor hver indbygger bruger flest penge på at købe adgang til SVoD tjenester som Netflix.

I følge IHS Markit, bruger hver normand (m/k) nu 110 dollars om året, på streaming.

fleksness.jpgDa der er 5,233 millioner borgere i Norge, betyder det at omsætningen på streaming nu er oppe på 3,6 milliarder kroner om året, alene i Norge.

Et tal der med stor tydelighed understreger at streaming er godt igang med at spise alt fra konventionelle broadcast penge, til distribution af samme.

Lidt tal fra Norge ser i den forbindelse ud til at understrege at det er tilfældet.

28 procent af alle nordmænd m/k bruger nu en eller flere OTT services, hver dag.

En antal der er vokset gevaldigt siden sidste år.

42 af landets husstande har nu et Netflix abo, og antallet vokser.

OTT, der i – det mindste i princippet – også dækker over de streamtilbud NRK tilbyder, er eksploderet.

I 2013 år var det således 79.6 procent der “s唝 broadcast, mens 14.5 procent “s唝 OTT.

Q2 i 2017 er fordelingen at 67.6 procent ser traditionelt TV mens 34.7 procent af seerne i stedet ser OTT.

Tallet blandt de 20 – 29 årige, er i den forbindelse gået helt amok.

Her ser 42.7 procent traditionelt TV, mens 62.8 procent primært ser OTT.

Måles der på sete TV minutter i hele denne gruppe, ser de heller ikke meget TV mere.

Tidligere så de således 177 minutters TV om dagen, tilbage i Q2 2010.

I Q2 2016, var de nede på 111 minutter.

Et antal minutter der nu er nede på 77 minutter.

Den sidste udvikling er kommet over de sidste 12 måneder, hvilket har overasket mange på NRK.

Tilbage i 2014, vurderede NRK at 66 proceent af dem der så OTT, gjorde det på deres PC, mens 19 procent kiggede med på tablet.

11 procent så OTT på et TV, mens 4 procent var på mobilen.

Disse tal er blevet til at blot 30 procent kigger med på deres PC, mens 13 procent kigger med på deres tablets.

Mobil er vokset til 9 procent.

Der er ingen tilsvarende tal ude om udvikligen på det danske marked.

Omvendt vil de nyeste tal vide at mene, at der er omkring 1,36 millioner abo på diverse streamtjenester.

Og selv hvis hver husstand har købt adgang til to tjenester, er det stadig omkring 700.000 husstande der – ligeledes – har – eller er ved at – skrue kraftigt ned for deres flowTV forbrug.