Kanal 5 er ret vild

Hvis du gik og troede at DR1 og TV2 har egenretten til at hente over en million seere, af gangen, tager du fejl.

Kanal 5, har nemlig netop kastet alle hæmninger overbord, og kunne søndag aften præsentere lidt bold til præcis en million seere, der fandt det relevant at kigge med da vores stolte nation spillede mod Rumænien.

Og da der var tale om en rigtig spændende kamp, der – som bekendt – endte 1-1, peakede Kanal 5 på helt vilde 1,27 millioner seere, hvilket nærmest med garanti gør netop denne kanal og kamp til det mest sete program i pænt langt tid på TV herhjemme.

Kampen blev dog ikke sidste uges mest sete program, da “Vild Med Dans – afgørelsen” løb med 1.026 millioner seere i snit.

is-3.jpgUde på Discovery har de dog endog meget svært ved at få armene nede.

Landskampen er nemlig den mest sete udsendelse på Kanal 5 nogensinde.

Og da der som bekendt er flere andre landskampe og en voksende popularitet i udsigt, kan der vel ingen tvivl herske om at søndagens vilde rekord formondentligt bliver gentaget flere gange og at Discovery lige nu leder efter andet indhold der kan hente et lignende antal seere.

Kampen, er i den forbindelse ikke kun det meste sete program på Kanal 5, nogensinde.

Den er såmænd det mest sete program på hele Discovery Networks Danmark, nogensinde.

Christian Kemp, adm. direktør i Discovery Networks Danmark, har for længst besluttet sig for at armene ligeså godt kan blive oppe.

Der er jo også et par kampe i November, som du måske husker det.

bubler.jpgHan siger:

-Vi har hele tiden været glade for vores rettigheder til fodboldlandsholdets kampe. Men det er klart, at glæden og stoltheden bliver større med de seertal. At få 1 million seere for første gang er en fantastisk milepæl for os, og faktisk bliver kampen mod Rumænien vores mest sete udsendelse nogensinde. At slutstillingen i Danmarks pulje så betyder, at vi og seerne får yderligere to play off-kampe på Kanal 5, er selvfølgelig en fantastisk bonus, slutter han.

Der bliver trukket lod om play off-kampene d. 17. oktober.

De skal spilles den 9.-11. november og igen den 12.-14. november.

Kanal 5 fik ikke overraskende sin bedste uge nogensinde, da landsholdets kampe mod Rumænien og Montenegro, suppleret med premierer på blandt andet “Brygmann og Krigsveteranerne” til sammen sørgede for at Kanal 5 løb med en kommerciel seerandel på 16,7 procent.

Hele Discovery netværket kravlede også deropad og løb med flotte 26,3 procent af den kommercielle seerandel, fordelt på hele ugen.

Hvis det ikke også er rekord, er det pænt tæt på.

Discoverys – til sammen – 12 TV kanaler, “plejer” at hente omkring 20 procent af den såkaldte kommercielle seerandel ( de 20-50 årige ), hvorfor et voks til 26,3 procent, er ganske flot.

Kampen mod Montenegro hentede også en ordentligt omgang seere, konkret var der 893.000 seere der så med der.

Noget tyder i den forbindelse på at disse to kampe har været med til at få flere hen til skærmen.

Der var således hele 12 programmer der havde over 600K seere, mod 7 i sidste uge.

Heraf var der “kun” to der blev sendt på Kanal 5.

Dermed var der hele ti programmer og formater på DR1 og TV2 der havde over 600.000 seere.

DR har i den forbindelse lidt af et problem.

“Herrens Veje”, som DR har bestilt to sæsoner af, bløder seere som det sjældent er set tidligere.

Man kunne fristes til at tro at seerne ikke finder serien relevant.

Premieren løb således med 928.000 seere, der i forrige uge droppede til – pænt triste – 811.000 seere.

I går var var der bare 772.000 seere tilbage, på trods af at alle andre – meget sete – programmer gik frem.

Det er et bastant tab på 16,8 procent af alle seerne, hvilket altså er heftigt.

DR formater som “Historien om Danmark” og “Den store bagedyst” fik – til sammenligning – flere seere.