Ikegami viser et 40G kamera frem

En af de mange flaskehalse, der findes ude i produktionsmijløet er overførsels hastigheder.

Det er som eksempel ikke mange år siden at vi skulle være “meget tilfredse” med harddiske der kunne læse og skrive 50MB i sekundet.

Idag, piver de fleste hvis det ikke er muligt at læse 500MB i sekundet.

skrat.jpgPå sammen måde er der løbende end heftig udvikling på den hastighed der kan flyttes data fra et studie kamera og hen til CCU og billedmikser.

Disse hastigheder der også er relevante på konevntionelle kameraer, hvor der optages på en af de her monitor optagere, er nu nået til vilde 12G, hvilket bestemt er meget.

Specielt i forhold til at det meste udstyr – også tungt studie gear – stadig er 3G, der – i enkelte tilfælde er vokset til 3x 3G, eller mere.

Det har Ikegami ikke tid til.

Deres nyeste 4K kamera, et UHK-430, er nemlig ikke “bare” et 4K kamera.

Det er derimod et “ægte” 4K kamera, der derfor er udstyret med 3X CMOS, der hver er på omkring 8MP der – tilsammen – gør dette kamera til et 24MP kamera, der – for lige at spænge alle rammer for hvad der er muligt – er et uncompressed 4:4:4 resolution RGB transmissions kamera, der – fordi det ellers ikke er muligt – sender 8 HD kanaler fra kamera til CCU i en såkaldt “trunk”, der cirka betyder at alle 24MP kommer med over i 4:4:4.

laekker1.jpgSkulle det 40G fibersystem som kameraet derfor er udstyret med ikke være måden, er der også en Gigabit Ethernet forbindelse, hvilket – må formodes – at gøre dette kamera til et rent IP kamera.

I erkendelse af at ikke at producerer i 4K 4:4:4, er det muligt at outputte 2K fra CCUen, dog med det forbehold at 4K signalet stadig vil være der.

Muligheden betyder dog at det er muligt at tage Quad 3G, 12G, og IP ud af dette monster.

Kameraet er – som vi forstår det – så nyt at det ( endeligt ) bliver vist frem på NAB i New York.

Der var – vist nok – et par næsten færdige mock Ups på NAB i foråret, men det er altså i disse dage at der er verdens premiere.

UHK-430 4K ( UHD) kameraet er i den forbindelse ikke den eneste nyhed fra Ikegami.

De har også taget deres HDK-73 kamera med, ganske som et par monitorer der kan vise hvad der kommer ud af et UHK-430, der hedder HLM-960WR og HEM-2570W, også er med i NYC.

Folk der er inde i sagerne vil kunne genkende UHK typebetegnelsen, der hentyder til at det er topmodellen i Unicam XE serien, der er kendt for den totale kompromisløshed, hvorfor XE seriens kameraer alle er 4K kameraer, der er udstyret med 3 “Real 4K” CMOS, der skal forstås sådan at hver farve ( RGB) er i 4K.

laekker2.jpgIkke som i tilfældet med alle/de fleste Sony 4K studie kameraer.

Der alle “blot” er udstyret med en enkelt CMOS. ( vi er lidt usikre på deres top serier som 1700 serien og eller 2500 og 4800 serien. )

Stadig.

Ikegami styrer med deres 24 MP kameraer.

Skulle du undre dig over hvad de mange pixels betyder, så er et UHK-430 kamera et 16 axis color correction kamera, der definerer sine farver lineært ud fra en 3D matrix.

I princippet betyder det at dette kamera er et 48bit kamera, hvilket burde være mere end nok til selv de vildeste ( fem ) Custom Gamma hukommelses pladser der naturligvis giver fuld support for alle former for HDR, HLG og deres egen iLog, som vi erkender ikke at kende særligt godt.

UHK-430erens 40G “data overførsels system” er – naturligvis – underlagt SMPTE standarden for hybrid fiber/copper kamera kabel,

Skulle der være enkelte fotografer der håber på at få lov til at kigge på hvad sådan et kamera kan, er der også godt nyt her.

Nyheden, der må siges at være et ultra high end studie kamera, kan leveres med en VFE741D, der er en 7.4 tommers OLED viewfinder, der burde gøre det muligt at se de fleste kvinders hår på overlæben på 500 meters afstand. ( specs: 960x540pixels i ( hold fast ) 1.07 milliard farver (ægte10 bit RGB)

Et gæt herfra er at det er muligt at stille skarpt på det, med denne søger.

Kameraerne bliver dog nok mere realistisk udstyret med VFL701D, der er en 7 tommer full HD LCD viewfinder, der med garanti også koster kassen.

Bare ikke helt så meget som VFE741D.

Den lille søger, der er ret heldig når kameraet bæres på skulderen hedder VFL201D og er en 2 tommers LCD viewfinder, der såmænd også nok skal vise sig at være hylende skarp.

HDK-73 som vi også nævnte er deres nyeste Unicam HD kamera, der nu er nået til F12 ved de sædvanlige 2000 LUX, hvilket kun er en minimal forbedring i lysfølsomhed.

Omvendt er det aldrig et problem at få tændt et par M90ere til, der hvor sådanne kameraer kommer til at arbejde.

HLM-960WR er en multi-format 9 tommers monitor, der blot kan præstere Full HD i 8bit.

Derfor har den “bare” et 3G-SDI input, hvilket nærmest gør den til en “jo jo der er billede igennem” monitor.

HEM-2570W, er straks noget helt andet.

Her er der tale om en 25 tommers full HD OLED Grade1 master monitor, der må formodes at være til at betale nu hvor der er tale om en HD monitor.

Der omvendt vil være ret heldig så længe der “kun” produceres i HD.

Nyhederne er fortsat så nye at de ikke er nået til det europæiske Ikegami site, hvorfor du kan holde øje med det amerikanske, der ofte er bedre opdateret.

Det finder du her

Vi har fundet to videoer, der begge påstår at de handler om UHK-430.

Det gør de sådan set også.

Specs på kamera har bare ændret sig – endog voldsomt – siden 2016.

Blandt de features vi lige bemærkede var en væsentligt højere lysfølsomhed, et andet output config på CCU og et par andre ting.

Vores påstand er at det UHK-430, der er på NAB i New York, er den model der rent faktisk kan købes, og som – måske – er det kamera der “vandt” vinter OL.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *