Syddansk Uni har styr på Web TV

Rigtigt mange “konventionelle medier”, der ikke normalt er kendt for at “lave TV”, laver nu “TV” på internettet, der der hedder “Web TV”.

Tal som Center for Journalistik ved Syddansk Universitet har fundet frem, viser i den forbindelse at der sker en masse på dette område, og at det er bestemte typer af video der fokuseres på.

stof.jpgGanske morsomt er det Ralf Andersson fra SDU og Rune Michelsen fra WeLoveVideo der har rumsteret med tallene, der blandt andet giver læserne styr på “hvilke typer video danske medier har kastet sig over”, suppleret med “hvilke stofområder, der typisk inkluderer video”, hvordan de forskellige medier “distribuerer indholdet”, suppleret af mere akedemiske detaljer som “hvor lange eller korte” de enkelte indslag er, om de er optaget på location eller i studiet.

studieellej.jpgOm de er redigerede eller bare “first take”.

De analyserede medier, der inkluderer: Politiken, BT, Børsen, Ekstra Bladet, Jyllands-Posten, Berlingske, Århus Stiftstidende, JyskeVestkysten, DR og TV2.

Ralf Andersson og Rune Michelsen skriver i en presseting:

-Mange steder fægter ledelse og medarbejdere sig fortsat frem i forsøget på at finde deres egen rette tilgang til web-tv og skinnerne bliver billedlig talt lagt, mens toget kører. Der er brug for viden om, hvordan medierne arbejder med web-tv, og hvilke erfaringer de gør sig. Undersøgelsen her kan forhåbentlig være et bidrag til dette, slutter de.

Blandt de mange ting, analysen er nået frem til, er at rigtigt mange medier bruger følgende tiltag ( bruges til at rubricere video”typer” med), for at få seerne til at se med:

varighed.jpgVideo med tekst

How-to-video

Se-det-ske

Explainers

Visuel videofascination

Live

Studieproduktion

Talking heads/ Selfie-reportage.

Bedst af alt, er det muligt at se en række – andre – talking heads, nemlig en række “amerikanske eksperter”, der bliver interviewet om hvad de synes medierne skulle gøre for at få endnu mere ud af deres anstrengelser.

live-3.jpgEksperterne har også en række kommentarer til hvordan de vurderer at det er smartes at distribuere de mange video produktioner, der – åbenbart – er blevet en del af mange danskeres hverdag.

Det er muligt at læse undersøgelsen her, der er inddelt i tre hovedområder, nemlig:

Formater Ҭ

Distribution/platforme

Tendenser

Analysen når uanset hvad fremt til en række endog særdeles tydelige konstateringer.

Facebook bestemmer alt, og er ved at overhale YouTube.

Og så er “web TV” på alle måde ved at overhale “TV”, der – blandt andet – er presset af “web TV” og streaming.

Her lidt video om emnet.