25000 lumen ud af en LED kasse

Er du stadig ikke faldet over den nye Standard 410, er det nok fordi den stadig er rigtig ny.

Du har omvendt en del af se frem til, da netop denne the Standard 410, ser ud til at tage fat i et nyt kapitel, nemlig det hvor output af LED lamper for alvor begynder at overhale de gamle Tungstens lamper, og – snart – også HMI.

Bevares.

Der er stadig et stykke vej op til de blå monstre.

Omvendt, kan the Standard 410 en masse andet.

merelamper.jpgHerunder at levere de vilde 25.000 lumen, der både kan dimmes og som i følge producenten er såkaldt “full-gamut” lys, hvilket hænger sammen med at netop Cineo har totalt styr på deres phosphor baserede lys.

I konkreter er output 700-861 Lux på tre meters afstand, hvilket (cirka) er 2-2,5 gange hvad der kommer ud af en Area48, som de fleste jo kender.

Og mens Area48 kan køres på batterier, kræver the Standard 410, da den trækker op til 410 watt, når den arbejder. ( ganske som en Skypanel s60-c)

Enheden er omvent også pænt voldsom.

Den vejer i omegnen af 12 kilo, og er såmænd også pænt stor.

Enheden er nemlig oppe på 37.4cm x 61cm x 11.5cm, hvilket – natiurligvis – gør den mindre mobil.

Omvendt kan den placeres tættere på et talent, og der virke som en “blød væg”, hvilket giver et herligt blødt lys.

I andre situationer kan den placeres længere væk, og fungere som alt fra grundlys til loft ditto, eller andet.

Som med de fleste high end LED kasser, er der fuld kontrol via CRMX, der giver fuld DMX kontrol.

Noget der allerede er udviklet til fire kanaler, så det rent faktisk er muligt at styre mange lamper på forskellige kanaler, uden at det – burde – give problemer.

Der kan – naturligvis dimmes via “Dim”, der er Cineos egen påståede “Photo-Accurate Dimming” system, der kompenserer fra 0-100 procent samtidig med at den burde sørge for at lyset altid indeholde hele farvespektrum.

lamper-2.jpgInspireret af – ja vi gætter på Arri – er der også CCT, Saturation og Hue kontrol muligheder.

Hvis relevant, kan de forskellige funktioner placeres på hver sin DMX kanal og dermed styres “live” hvis relevant.

Den indbyggede “computer” der sørger for at både Dim og andet fungerer som det skal uanset om enheden dæmpes, skulle også kunne garantere at +2 Green plusset oven på 3200K er det samme som hvis der skydes i +2 Green ved 5600K.

Noget der bliver sikret ved at bruge CCT for fotografi standarten, hvilket dermed ser ud til at betyde at Cineo håber på at reklamen still fotografer kunne fristes til at investere i deres lys.

Enheden er slutteligt født med en række presets, der kan henten med en enkelt knap i en fart.

Disse, der er 2700K, 3200K, 4300K, 5600K og endelig 6500K, burde betyde at det er muligt at arbejde rigtigt hurtigt, når det er nødvendigt.

Der er endeligt også presets for Red, Yellow, Green, Cyan, Blue, Magenta, som vi – igen – gætter på er inspireret af Arris Skypaneler, der – mere eller mindre – fungerer på samme måde.

For en god ordens skyld er lamperne endnu ikke CE godkendte, så vi gætter på at de ikke kan købes lokalt endnu.

Teknologien bag Cineo nyheden er deres properitære “phosphor-converted white light LEDs” og deres tilsvarende “phosphor-converted saturated color LEDs”.

Begge typer af pærer findes i the Standard 410, der altså ikke er en “remote phosphor” lampe, men noget helt 3.