BBC gør hvad alle PBSere burde

Nu hvor der har kørt en – pænt ærgelig debat – de sidste par måneder om at “kvinde fodbold” ikke er “noget værd”, hvorfor alt fra bold foreninger til TV stationer ikke gider denne sportsgren, tyder noget på at der sidder et par kreative hoveder henne på BBC, der har vendt netop dette “problem” på hovedet.

PBS TV behøves no netop ikke “tænke” som de gør på kommercielle stationer, hvor seertal og reklamer, bestemmer det meste.

bold1-5.jpgBBC har derfor besluttet sig for at “reinvent free-to-air sports broadcasting”, der – cirka – kan oversættes til at de vil til at sende sportsgrene der – måske – ikke er helt så populære som andre, men som på ingen måde er mindre spændende.

Bevares.

Seerne bestemmer, men skulle situationen gøres lokal, har Discovery jo allerede taget de fleste landskampe, mens de andre populære sports begivenheder ligeledes sendes på kommercielle stationer, hvor de enten afbrydes af reklamer i det uendelige, eller snart bliver det, nu hvor TV2 vurderer at de “m唝 have lov til at bryde ( breaks ) programmer, hvis de kan få lokket politikerne til at give dem, denne luns ved det kommende medieforlig.

Tilbage på BBC, har de for længst opdaget at de kommercielle stationer har langt flere penge til at købe de populære sportsgrene.

Og da de ingen planer har om at vente til handikap OL denne vinter, der rent faktisk er købt af PBS størrelsen EBU, kaster de sig i stedet ind over de mindre populære sportsgrene, og håber at deres erfaring kan gøre disse så populære at deres seere vælger at kigge med på BBC, i stedet for på en af de kommercielle konkurrenter.

Planerne skulle konkret være at BBC opgraderer deres dækning af sport heftigt.

Men at de ingen planer har om at opgradere deres dækning af de sportsgrene der “er solgt” til kommercielle aktører.

På den måde kan BBC prioritere, den “rene sport” i stedet for at løbe med budskaber for kommercielle aktører, der jo også sagtens kan være en sportsklub, der skal have aktien til at være lidt mere værd, eller andet.

BBC har indtil videre blot pointeret at de vil “reinvent free-to-air (FTA) sports broadcasting”, ved at producere og sende “tusindvis af timer” af både live og båndet sport, der vil kunne opleves på BBC Sport og BBC iPlayer.

Til formålet har de indledt samarbejder med the Football Association, the All England Lawn Tennis Club, the International Tennis Federation, British Swimming og endelig British Basketball, der i alle tilfælde har “lovet” at BBC kan få lov til at dække alt det de andre ikke gider.

Og selv om at det lyder “kedeligt”, er der faktisk en masse World, European og National Championships, der ikke dækkes af de kommercielle da der ikke er seere nok i disse begivenheder.

Samlet set skulle BBC således være på vej med mere end 30 nye ( pænt store ) sports events om året, som ingen andre gider dække.

Blandt nyhederne er the FA Cup, Rugby League Challenge Cup, Womens Super League Football, the British Basketball League og endelig Wheelchair Tennis.

Tony Hall, der er BBC director general, siger:

-This shows how we”™re reinventing the BBC for a new generation. We”™re giving people more of what they love by working in partnership with the sports industry and making the most of digital technologys, slutter han og bliver suppleret af Barbara Slater, der er head of BBC Sport.

Hun siger:

-We”™ve seen the nation get behind a whole host of sports in recent years, especially at major events. We want to use BBC Sport”™s live streaming service to showcase more of those moments that inspire people to take part. Put simply, it”™s a huge expansion in the availability of free-to-air sport in the UK, slutter hun.

BBC vurderer ydermere at det idag er netop så billigt at streame sport, at de problemfrit kan dække langt flere begivenheder indenfor rammerne af de budgetter de har idag.

Det forandrer sikkert ikke at de sportsgrene der ender med at blive populære nok til kommercielt TV, skifter i det sekund det bliver muligt.

Som altid vil det dog fortsat ikke være kommercielt TV der udvikler sportsgrenene.

Det vil fortsat være PBS TV, hvilket er med til at understrege hvor sørgelig en ren kommerciel TV verden ville være.