DR ser tilbage på 20017

DRs hold af medieforskere ser ud til at kunne gætte sig frem til det samme som vi har gjort her på redaktionen.

Nemlig at der er færre programmer der har over en million seere.

2017, var således blandt de tyndeste på det område.

Men bare rolig, ser forskerne ud til at tænke.

“Vi ser det samme ““ men vi gør det ikke samtidig”, skriver de nemlig.

Og det er der nok noget om.

violin.jpgTV er ikke længere et ( det store ) “fællesskab”, i følge “Medieudviklingen 2017″, der kommer tidligt næste år.

Det ( store fælleskab) hører fortiden til.

Nu ser “danskerne” i stedet “det samme, bare ikke samtidigt”.

Tallene, der dog blot baserer sig på 1000 personer, der er såkaldt “repræsentative”, og som er en del af “Medieudviklingen 2017″, kan nemlig fortsat fortælle at “TV programmerne fortsat fylder meget i hverdagens samtaler med for eksempel venner og kolleger”, men at de mange million programmer altså – næsten – bare betyder at “mange” ser det enkelte program på et andet tidspunkt end ved premieren.

Medieforskerne Henrik Gregor Knudsen og Uffe Høy Svenningsen, skriver således:

-I 1990″™erne brugte danskerne omkring 70 procent af deres tid foran fjernsynet i selskab med hovedkanalerne DR1 og TV 2. Det betød, at programmer som “Beverly Hills 90210″, “Lykkehjulet” og “TV-Avisen” rutinemæssigt rundede en million seere. Op igennem 00″™erne begyndte det at knopskyde med nye kanaler på det danske tv-marked, og siden da har danskernes stigende forbrug af streamingtjenester og andre digitale tilbud gjort indhug i forbruget af traditionelt TV, og det har givet os langt flere muligheder for at se lige netop det indhold, vi selv ønsker, starter de og fortsætter.

-Seerne har imidlertid svært ved at få øje på de helt store efterdønninger af millionprogrammernes tilbagegang. Mange oplever nemlig, at TV-programmerne fortsat fylder meget i hverdagens samtaler med for eksempel venner og kolleger. Og det gælder også de yngre danskere. Det er dog tydeligt, at forståelsen af TV rykker sig i takt med de øgede muligheder for at se TV-programmer på andre måder end via traditionelle TV-kanaler. For eksempel er det blevet markant mindre vigtigt, om man ser indholdet på præcis samme tidspunkt som alle andre ““ og især yngre danskere opfatter det slet ikke som en showstopper, slutter de to forskere.

drama.jpgTilbage i starten af 1990″™erne, var der således over 1000 programmer, årligt, der havde over en million seere, reelt fordelt på DR og TV2s kanaler.

Idag er dette antal nede på omkring 100 formater årligt ( i 2017 ).

Og selv om at det såmænd heller ikke kan overraske er det primært formater som “X Factor” og “Vild med dans” der hitter hos seerne, suppleret med drama produktioner som “Arvingerne” og “Badehotellet” og endelig “Melodi Grand Prix” og håndbold- og fodbold -landskampe.

Blandt de tidligere omtalte 1000 deltagere i den såkaldte “repræsentative” undersøgelse af danskernes TV vaner, er en kvinde der i følge DR siger:

-Min oplevelse er, at man stadig ser det samme – blot på forskellige tidspunkter. Så det er ikke sikker, at man kan følge op med sine kolleger dagen efter, men så kan man gøre det et par dage senere, fordi de har streamet afsnittet, når det passede dem. Jeg føler stadig, at folk ser det samme i TV.

Og mens “ældre danskere i høj grad følger programmer med en solid forankring i TV, hvor formater som “TV-Avisen”, “TV2 Nyhederne”, “Badehotellet”, “Matador”, “Hammerslag” og “Historien om Danmark”, ser de unge TV på en anden måde.

De unge, ser i følge DR, “Game of Thrones”, der var det største “fælles samtaleemne”, blandt unge seere.

Heldigvis for DR, var “Den Store Bagedyst”, “X Factor” og “Skam” næsten lige så populære blandt de unge seere, i følge DRs tal.

Uffe Høy Svenningsen og Henrik Gregor Knudsen, forklarer:

-Det er ikke kun på tværs af aldersgrupper, vi ser store forskelle. Blandt jævnaldrende kan man også føle sig udenfor, hvis man for eksempel ikke ser “Games of Thrones” eller “Skam”. Der har nok altid været mange
TV-klubber, men det er ret tydeligt, at der er langt flere fællesskaber end tidligere, og at interesse er en meget vigtig driver, starter de og fortsætter.

-YouTube er blevet et sted, hvor mange unge fordyber sig i egne interesser eller deler tips om, hvad der er værd at se.

De to medieforskere vurderer dog fortsat at indkøbte formater som “X Factor”, “Den Store Bagedyst”og “Melodi Grand Prix” “fortsat kan samle rigtig mange danskere foran fjernsynet”, fordi sådanne formater er udtænkt til at “se sammen”.

Blandt de store nyheder fra 2017, som de to forskere hæfter sig ved, var “da Gunnar blev smidt ud af “Den Store Bagedyst”, og Annette Heicks krøller, da hun var vært på “Melodi Grand Prix”.

Man kunne fristet til at mene at netop disse to TV begivenheder – måske – tegnede det meste af 2017, for enkelte seere.

Uffe Høy Svenningsen og Henrik Gregor Knudsen, forklarer:

-Programmerne fylder samtidig meget i den offentlige debat, når de sendes, og det bliver på den måde næsten et must at have set med for at kunne deltage i den offentlige debat, når de sendes, og det bliver noget, man taler om i frokostpausen på jobbet eller til forældremødet i børnehaven, slutter de.