Sony producerer i 8K

Det er stadig pænt svært at gennemskue hvad det egentligt er for nogle forsøg, og hvordan disse bliver gennemført, nu hvor Sony er gået igang med at producere i 8K.

Sikkert skulle det dog være at Sony netop har gennemført enten en omgang live, eller en omgang multi-kamera – selected 8K TV, et sted i Europa.

Som du kan se på billederne var det i Rom, nede hos Paven, der helt sikkert ikke havde noget imod at blive foreviget i denne herlige opløsning.

sony1-2.jpgHerefter begynder det hele så ellers at blive lidt besværligt.

For det er nemlig ikke sådan til at finde ud af hvad det egentligt er Sony producerer 8K på.

Bevares, der er nogle UHC-8300″™ere, der – vist nok – er PL mount kameraer, der ser ud til at være udstyret med PL til B4 mount adaptor i nogle tilfælde og – som ikke er det – i andre tilfælde.

Som vi er informeret er deres “8K System Camera” serie, deres UHC-8300 serie. Er denne udstyret med 3 styk 1.25-inch 8K sensorer, hvilket måske/vist nok ( cirka ) er det samme som s35, eller i hvert fald tæt nok på til at et UHC-8300 er/kan udstyres med S35 optikker med (?) PL mount.

Hvad der sker derefter, er så at vi ikke rigtigt ved mere.

Sony viste godt nok denne serie frem på IBC 2017.

Men heller ikke der kunne de løfte sløret for “banale” detaljer som hvordan de 8K kommer fra kamera og over i en CCU, og derfra videre ind i en billedmikser, for endeligt at ende på et eller andet medie.

Helst sikkert er det dog at de bruger fiber og at kameraerne taler IP.

Men derefter er der altså ikke sluppet meget ud.

sony2-5.jpgVi gætter derfor på at optagelserne hos Paven, i Peters Kirken, er en slags “act”, hvor vi andre kan se at 8K fungerer, og at Sony – for eksempel – også kan levere produktionsudstyr til OL i 2020, der som bekendt skal optages i netop 8K 120P.

De eneste citater vi har om hvad det er Sony har planlagt, er derfor også fra IBC2017, hvor Richard Scott, Head of Media Solutions, Sony Professional Solutions Europe, sagde:

-At Sony, we”™re always finding new ways to empower amazing storytelling and to help our customers meet the demand for stunning 4K capture, starter han og fortsætter.

-The unveiling today (IBC2017) of the 8K sensor technology offers the capability to capture for 4K production and is a leap forward in imaging technology that will give media companies such flexibility when shooting 4K productions today, slutter han.

De 8K er i den forbindelse TV8K, som vi jo allerede kender som UHD, der nu bare bliver lidt mere ultra i 7680 x 4320 i 120p.

Det siger vel sig selv at den kommende 8K standard lever op til HDR, da – noget tyder på – at Sony tager deres S-Log3 med over i UHC-8300 serien.

Er det tilfældet, kan det være at denne serie – reelt – bliver den første 3200ISO serie “Studie kameraer” fra Sony, hvilket kunne være en heldig udvikling i en række TV produktions sammenhænge, hvor der pludselig kan spares lidt på lyset, eller optages i “sjove” miljøer, hvor der er meget lidt lys.

Der er CES2018 i disse dage, og det kan være – selv om at intet er blevet annonceret – at det betyder at en masse “fremtidig” teknik, der nu baserer sig på 8K, bliver vist frem.

Indtil videre er det dog mere et kommende Lumix GH5s, der skule være Panasonics forsøg på at skabe et Sony A7s2, der har været rygtet.

Stadig det finder vi ud af over de næste par dage.

Som tidligere ser Siny ud til at have tænkt sig om med UHC-8300 serien.

Kameraet kan – naturligvis – både outputte i 8K og i 4K samtidig.

Og skulle der fortsat findes enkelte der producerer i HD, er det også en muligt 3. output.

sony3.jpgI bedste stil er der dog et par features med denne serie, der viser vejen.

Der kan produceres i alt fra 8K ned til HD, og det – naturligvis – i HDR, hvilket reelt betyder at dette system kan bruges som et HD HDR kamera der enten producerer i HDR eller i HLG, hvilket naturligvis også er en mulighed.

Sony har dog “tryllet lidt”, sådan at forstå at de 3 nye 1.25-inch CMOS UHC-8300 er udstyret med, tillader/accepterer 4K-B4 mount optikker ( hvilket betyder alle de herlige boks optikker kan leve videre, red. ).

Dog med en “adaptor”.

Denne adaptor har Sony dog ikke været så venlige at fortælle hvad er for en.

Vi mener at vide at der er tale om en almindelig eller marginalt modificeret PL mount, hvilket ( burde ?) betyde at “almindelige” PL mount optikker kan monteres på UHC-8300, der så cropper lidt i forhold til S35.

sony4.jpgVi forventer at Sony viser både optagelserne fra kirken og selve gearet frem på NAB senere i foråret, og at de på det tidspunkt også er parate med alt fra billedmiksere ( der officielt fungerer med 8K ) ganske som at resten af produktions kæden kan vises frem.

Det kunne – som eksempel – være spændende at vide hvor heftige båndbredde Sony opererer på.

De er jo ikke ligefrem kendt for at spare på båndbredden i deres high end udstyr.

Så 8K hos Sony, er nok pænt vildt.

Skulle du i den forbindelse være ærgelig over at du har investeret en masse i SDI, er det ikke et problem.

Sony kan nemlig fortælle at det er muligt at tage 8K ud af et UHC-8300 via SDI.

SOm du kan se på billederne er det dog ikke en løsning Sony bruger selv.

Igen.

Det er vel heller ikke smart at udstyre et kamera med 2×8 SDI ledninger, som alternativ til lidt fiber, bare for at være bagstræberisk.

Vi gætter i den forbindelse på at det er muligt at tage SDI ud af CCUerne, og på den måde have en “overgangs periode” hvor der både er SDI og IP i OB vognen eller i studiet.

Fik vi forresten forklaret at “The lens adapter is not yet available in the market”, hvilket kunne tyde på at Sony enten ikke han opfundet en adaptor der er skarp nok til 8K, eller at der – alligevel – er tale om et eller andet sært proprietært system.

Find ud af det på NAB2018.