Helt nyt Zulu

Zulu, der i disse dage bliver relanceret som “Zulu: Original Siden 2000″, ser ud til at være første forsøg på at modernisere kanalen, og dennes univers til nutidens unge, der ser ud til at have svært ved at finde kanalen, i disse år.

Kanalen der sidste uge havde mellem 90.000 og 40.000 seere til formater som “Mick Øgendahl – Fest” og “Sommeren ’92″, kunne med andre ord se ud til at trænge til et brush up.

Så det er TV2 netop startet på.

Mandag var således dagen hvor kanalen blev udstyret med “en ny brand-identitet, som fornyer flere af identitetens grundelementer”.

zulu-3.jpgKonkret i form af (nyt) logo, farver, typografi, kriger, speak, musik og lyd, som eksempel.

Lanceringen der blev startet op samtidig med en kampagne for “ZULU Awards”, ser dermed ud til at betyde at TV2 ikke længere er tilfreds med den mængde brugere der er på kanalen, ganske som at det jo kunne tænkes at de var blevet en smule ældre, nu hvor det er Mick Øgendahl der hitter mest.

Sune Roland, der er kanalchef for TV2 Networks er glad.

Han siger:

-Fra mandag 8. januar er Zulu i luften med en ny brand-identitet, der lanceres samtidig med, at kampagnen for “Zulu Awards” skydes i gang, starter han og fortsætter.

-Den nye brand-identitet står fast på sin originale og uforudsigelige kerne. Men giver i højere grad end tidligere mulighed for at favne den bredere vifte af indhold, som Zulu er i gang med at introducere, fortsætter han.

-“Original siden 2000″ er afsættet for identiteten. For er der noget, Zulu kan påberåbe sig, så er det originalitet. Samtidig er det afgørende, at Zulu kan flytte sig med tiden og nå nye målgrupper, slutter han.

I bedste stil – og gæt så ellers lige målgruppen – er kanalens nye “grundfarve” blevet pink, hvilket må formodes at tiden med “drenge-røvs TV” for længst er forbi.

Ganske som”Comedy”, nok også snart får det svært på kanalen.

Med mindre at det er målrettet unge kvinder.
_
Det til trods handler den nye branding om logo, farver, typografi, kriger, speak, musik og lyd, suppleret af at der er blevet “udviklet helt nye elementer”, der skal “sikre, at Zulu fortsat ( fortsat/igen ) er ( bliver ) et slagkraftigt og vitalt brand”.

TV2s argumentation for at introducere “pink”, er at det er på tide at der “kommer pink på drengeværelset, vinduerne bliver åbnet og alle bliver inviteret indenfor”.

Som du har gennemskuet er der ikke “drengerøve” nok, hvorfor “pigerøvene” mnu også godt må se med.

Har du allerede været forbi kanalen vil du have bemærket at “Zulu-krigeren”, nu er blevet “moduleret i 3D”, der kan “aktiveres”, hvorfor det nu er muligt at se krigeren gøre andet end at hoppe.

Pludselig kan “den” også tale, kysse, danse, springe, steppe, bukke, neje og dyrke sex.

“Stemmen” Vigga Svensson, er ligeledes blevet skiftet ud.

Hun har cirka være med siden starten, hvorfor det kunne påståes at det var på tide at kanalen fik en ny stemme.

Den nye speaker hedder Nina Lind.

Slutteligt introducerer kanalen nu såkaldt “wallpapers”, der er “tapeter i Zulus brandunivers, der kan antage mange forskellige udtryk alt efter behov”.

Disse er “levende” og kan derfor “”larme” eller “råbe op”, ganske som de kan “”lægge sig dæmpet i baggrunden”.

Og så bliver der enedeligt introduceret en række “doodles”, der er en række “håndtegnede elementer”, planen er at bruge som “en slags augmented og kommenterende lag”.

Som vi forstår det, bliver nyhederne også opdateret i disse dage.

Her er målgruppen yngre (?) da det handler om de 20 til 30 årige.

Indtil videre er der ikke sluppet meget mere ud end at der er tale om et “kæmpestort strategisk” sats.

Noget der blandt andet skulle blive synligt i form af “en ny journalistisk videosatsning”, der med udgangspunkt i at “Vi har behov for at finde nye veje” kommer om et par måneder i følge Jacob Kwon.

Formålet er dog ikke at få de unge tilbage, som man kunne formode.

Det er dog ikke tilfældet.

Formålet er at sørge for at de 20 til 30 årige “der forlader flow-TV” ikke gør det alligevel.