Streamtal er svære

HBO Nordic er som bekendt ret smarte.

Så smarte at de – i Norge – ser ud til at have fået så meget succes at de nu nærmest har ligeså mange seere som NRK.

Og da de ydermere er ved at “indhente” norske TV2, sker der virkeligt ting på stream markedet.

Her taler vi som bekendt rå – ubekræftede – tal, der dog er tal, som Kantar Media, dog skulle stå bag.

Dermed tyder noget på at der “bliver målt p唝 streamtjenesterne med eller uden deres gode vilje.

Og mens vi ingen officielle tal har her i landet – ud over dem som Dips er ude med ( cirka 1,39 millioner abonnenter til alle streamtjenesterne i Danmark, red. ) er det anderledes konkrete i Norge.

sumo.jpgNetflix er naturligvis fortsat den mest brugte tjeneste med “en dekning på 52 prosent i fjerde kvartal 2017″, hvilket vi gætter på betyder at 52 procent af den norske befolkning har adgang til Netflix.

Er det tilfældet, er streaming idag så vild og voldsom en faktor at den burde være umulig for broadcastere at ignorere.

Netflix har ydermere øget deres “penetration” med 9 procentpoint, hvilket betyder at forskellen mellem Netflix og NRKs “nett-tv-tjeneste” nu blot er 7 procentpoint.

Sidste år var forskellen 15 procentpoint.

Dermed er det “bare” 59 procent af den norske befolkningen der nu bruger NRKs “nett-tv-tjeneste”.

I den forbindelse har alle andre det væsentligt hårdere.

Norske TV2, der har en tjeneste der hedder “TV2 Sumo”, har blot 24 procent af “streamerne”.

Og her er det så at – smarte – HBO Nordic kommer ind i billedet.

yseeigen.jpgDe er nemlig på – ganske kort tid kommet op på at have 22 procent af streamerne, hvilket dog ikke ser ud til at have afholdt Viaplay i også at hitte.

De har nemlig 21 procent af streamerne.

Den mest voksende tjeneste, og formodentligt den der snart overhaler Sumo, er HBO Nordic, der på bare 12 måneder har øget deres markeds andel med ti procentpoint.

Ingvar Sandvik, der er såkaldt Mediamarkedssjef i Kantar Media, spår at HBO Nordic har planer om at vokse mere, og – forresten – at de snart løber fra Sumo.

TV 2 Sumo og Viaplay er også begge vokset, dog ikke helt så meget som HBO Nordic.

Han forklarer:

-Det er en kamp mellom HBO Nordic, Viaplay og TV 2 Sumo, starter han og fortsætter.

-HBO har jobbet seg inn bakveien, og du kan nå kan bytte ut en del kanaler med HBO i grunnpakken hos flere tv-distributører, slutter han.

Og da det – fortsat – ikke er muligt med TV 2 Sumo eller Netflix, har HBO Nordic altså været lidt smarte i forhold til de andre.

Kantar Media der åbenbart måler på streaming i Norge, kan ydermere fortælle at “seerandelen”, på såkaldt “strømme-tv”, nu er oppe på vilde 50 minutter om dagen.

Bevares.

Der bliver stadig set mere TV.

Detaljen er bare at dem der ser TV og dem der streamner ikke er den samme gruppe.

Og at dem der streamer – formodentligt – aldrig kommer igang med at se TV.

Streaming i Norge er konkret vokset til det dobbelte – målt på alle – siden 2014.

På det tidspunkt var seerne nede på 25 minutter om dagen.

Og nu hvor Kantar Media kan fortælle at tallene er deres, og at de dermed måler – pænt præcist – på streaming i Norge, kan der vel ingen tvivl herske om at streaming er kommet for at blive, og at forbrugerne for længst har droppet eventuelle forbehold.

Der er – med andre ord – stort set ikke længere en forskel på at “streame lige hvad du vil, når du vil”, og så “at se TV”, nu blot uden kedelige detaljer som “prime Time prioriteringer” og “reklamer”.

Kantar Media vurderer dog fortsat at antallet af sete minutter er “så relativt lave” at streaming forbruget fortsat ikke påvirker TV forbruget”.

Noget vi her i landet, har set som en nedgang på 5-6 procent fordelt på de store broadcastere, der blot har vurderet at det er almindeligt og “konjunkturbestemt”.

Forventningen i Norge er dog at broadcasterne i en nær fremtid vil blive påvirket stadig mere af streamtjenester som Netflix, HBO Nordic og selv TV2 Sumo, der jo vil være nødt til at prioritere deres indsats på stream området.

Vurderingen hos Kantar Media er ydermere at størrelser som Facebook kunne tænkes at påvirke seertallene over tid.

De er jo som bekendt også på vej med TV eller “stream” tiltag, der kunne fjerne den enkelte forbrugers opmærksomhed fra TV.

Endelig er der Apple, der – forventes – at slippe en velfungerende streamtjeneste i løbet af 2018.

En tjeneste der i opstarten vil komme til at slås med Discoverys Dplay, der med bare 7 procent i fjerde kvartal ikke rigtigt ser ud til at rykke.

HBO Nordic har i den forbindelse allerede noget at fejre nu.

De var ganske rigtigt mindre end TV 2 Sumo i hele 2017.

Men de var altså væsentligt større i Q4 2017.

Her havde HBO Nordic 25 procent, mens TV 2 Sumo var nede på 20 procent.

Noget de opnåede uden at sende den nu udskudte “Game of Thrones”, der først kommer tilbage i 2019.

Foråret, der snart byder på andre store HBO serier, måske i form af “Westworld” sæson 2, kunne dog let ende med at betyde at HBO Nordic flytter endnu flere maredsandele.

Noget der også sagtens kunne tænkes at være tilfældet her i landet, nu hvor YouSee også er begyndt at tilbyde HBO Nordic som en del af deres TV pakker.