Drenge spiller og piger leger med dukker

Nu er det såmænd ikke særligt svært at nå frem til at “næsten alle”, konkret 96 procent af en bestemt gruppe “gør noget bestemt”.

Og da DRs “Medieudviklingen 2017″, der kommer senere på måneden, har besluttet sig for at komme med en række “overraskende” nyheder, iler vi med at dele dem.

Herunder at vilde 96 procent af alle 13-19-årige drenge spiller computer.

Når det utroligt vilde tal er på plads, må man sige at DR har været langt omkring, for at komme frem til dette fine tal.

De har som eksempel været nødt til at inddrage alle platforme, og alle mulige spil.

knaegt2-2.jpgNoget tyder dog på at der rent faktisk er et par spil, som drengene er så vilde med, at det er pænt vildt.

55 procent af de 13-19-årige drenge spiller således “First-person shooter” spil.

Igen.

Der er et utal af platforme, som PC, Playstation, X Box og sikkert også on-line tjenester, hvor disse “First-person shooter” spil kan spilles.

Og da de unge har 6 år ( fra de er 13 til de er 19 ) til at prøve et “First-person shooter” spil, kan det vel ikke ligefrem overraske at så mange “har prøvet at spille”, et sådan spil.

Kigger vi på såkaldte “Action-adventure” spil, der kunne være “Far Cry”, “GTA” eller “Tom Clancy”, som hele 39 procent af drengene har prøvet.

Ellers er “Sportsspil” populære da 29 procent af de 13-19-årige drenge har prøvet et sådan spil.

“Strategispil” kommer derefter med 25 procent, mens bare 14 procent har prøvet et såkaldt “Platformsspil”, som for eksempel “Super Mario”.

Læs også  NAB2020 er nu officielt aflyst !

Såkaldte “Simulationsspil”, er endnu mindre populære.

Dem er der bare 14 procent der har prøvet.

Slutteligt er der de nærmest totalt pinlige “Bilspil”.

knaegte3.jpgDem er der bare 7 procent af de unge der har spillet, de sidste 6 år.

Det har dog ikke forhindret DR3 i at producere serien “Astralis – mod stjernerne”, der – som du har gættet – handler om et eSports hold, der er gode til computerspil, hvorfor de er begyndt at tjene mange penge på at spille.

DR Medieforskning lover i den forbindelse at være lidt mere konkrete den 25. januar, hvor vi andre også kan læse “Medieudviklingen 2017″.

Og nu hvor der – åbenbart – ikke findes piger der spiller, er det altså kun drengene der har et problem, i forhold til computerspil.

Hvilket vi gætter på at vi kan læse mere om engang i næste uge.

DR er ydermere på vej til at begynde at måle på det såkaldte “forbrug”, da det jo er en slags “mediebrug”, hvorfor DR Medieforskning har interviewet “teenagedrenge, der spiller computerspil på PC og/eller konsol”.

Igen, noget du kan læse mere om senere.

Skulle vi tale om popularitet sendte DR3 sent i 2017 “Blast Pro Series” fra Royal Arena i København.

Og da det var lidt af en succes, var det den dag hvor DR3 “havde den bedste dag nogensinde i kanalens målgruppe, de 15-39-årige”, hvilket – ærligt talt – lyder pænt ærgeligt, da der jo så ikke kan være særligt mange normalt.

For en god ordens skyld var der 94.000 seere, hvilket var det andetmest sete program på den kanal, den uge.

Læs også  YouSee klarer skærene

PGE Vive Kielce-Paris Saint Germain, der var en håndboldkamp, havde 103.000 seere.

Tilbage til de 96 procent af de 13-19-årige drenge, der spiller computer, er der hele 49 procent “der gør det dagligt”.

Og så er det så at vi endelig når til pigerne.

Her er det stort set lige så mange, nemlig 70 procent af de 13-19-årige piger spiller computer.

Det er dog kun fem procent af pigerne gør det hver dag.

Så der er altså forskel på brugervaner.

Medieforskerne Jakob Vikær Hansen og Allan Lyngsie Nilausen fra DR Medieforskning, der har lavet undersøgelsen, siger i den forbindelse:

-Både mænd og kvinder i alle aldre spiller computerspil, men omfanget af teenagedrengenes spil stikker ud fra mængden. Blandt teenagedrengene er der tilmed en rigtig stor gruppe, som er deciderede storforbrugere, starter de og fortsætter.

-Hvor makabert det end lyder, siger et flertal af teenagedrengene, at computerspillene ““ hvoraf mange har det endegyldige mål at nedkæmpe modstanderne, giver dem mulighed for at slappe af fra en stressende hverdag. De kobler af fra lektier og fritidsjob, men ikke mindst fra den konstante strøm af information fra smartphones og sociale medier. Spillene opfylder på mange måder de behov, som traditionelle medier også opfylder, men spillene kan derudover tilbyde de unge at deltage aktivt, slutter de to medieforskere der dermed sammenligner computerspil med en slags “fjernsyn”.

Forbruget af “spil” og tid foran computeren, har ydermere betydet at de unge ser en smule mindre TV.

Konkret kunne en 13-19-årige godt have set et “TV program på en uge” ( “..et eller andet på TV..”), hvilket nu er nede på 57 procent, der på en uge – måske – ser noget som helst på et TV.

Læs også  DR bygger bro - og bliver hædret

DRs medieforskere uuddyber videre.

-At kunne tale med vennerne samtidig med, at man spiller mod dem, uanset om de sidder i sofaen eller i den anden ende af landet, og uanset om det er FIFA eller Counter Strike, er, ifølge drengene, sjovt og hyggeligt ““ og en vigtig faktor for lysten til at spille, starter de og fortsætter.

-For mange drenges vedkommende har computerspil efterhånden overtaget TV”™s rolle som den primære underholdningsplatform, og blandt teenagedrengene, vi har spurgt, er det kun fritidsaktiviteter, YouTube og lektier, de vurderer, at de bruger mere tid på end gaming, slutter Allan Lyngsie Nilausen og Jakob Vikær Hansen.

Skulle vi endelig løfte sløret for hvem der rent faktisk kunne tænkes at overraske enkelte, fordi de spiller, så er det kvinder over 50 år.

Denne gruppe, er den “flittigste med computerspil og spillekonsoller”.

Det er dog ikke i forhold til drengene at kvinderne er seje til at spille.

Det er såmænd i forhold til de de 13-19-årige piger.

Hele 10 procent af kvinder over 50 år spiller nemlig dagligt, hvilket er dobbelt så mange som blandt de 13-19-årige piger.

Forskerne har dog ikke forsket i pigerne, da de åbenbart ikke er nok til at der kører esports arrangementer der er store nok til at dække.

Spørgsmålet er om der rent faktisk er nok kvinder over 50 år, til at det kunne blive til godt TV.