Prøv nu lige at forstå de unge seere

Hvis du ikke lige var i LA i morges ( LA tid fredag morgen), fik du sikkert ikke fat i at Eurodata TV Worldwide, netop har sluppet deres såkaldte “4-screen TV viewing 2017 studies”.

Heri kan du omvendt læse en masse om hvad de har analyseret sig frem til, ved at tale med og måle på en masse mennesker og data.

Og der er faktisk en række sjove fakta, der er potentielt interessante og relevante for TV professionelle i resten af verden.

the_wall.jpgManden bag rapporten, er Frédéric Vaulpré, Eurodata TV Worldwide Vice-President.

Han siger:

-In a content industry that is constantly searching for “the magic formula” to turn local productions into big international hits, understanding new audience usage is critical for broadcasters. 4-screen data gives a clearer viewer understanding and adopting multi-screen strategies are proving to be decisive for content success, starter han og bliver suppleret af Avril Blondelot, Director of Content Insight at Eurodata TV Worldwide, der fortsætter.

-As for new programming, whether it be entertainment, factual or fiction genres, there were three distinct “take-aways” from our analysis this year. Firstly the portrayal of a divided world in which people feel disoriented. Secondly the option for the “safe bet” that unifies people and thirdly the creation of unique and innovative experiences, slutter han.

Hvad er det så der er så spændende ved deres tal, at de var taget til LA for at tale om dem.

Blandt de detaljer de kigger på er at “The industry” ( jep, det er dig ) hele tiden er på jagt efter det næste “globale hit”.

Og selv om at din ide, ikke er global, idag, kunne den jo sagtens blive et nationalt hit, hvis den kigger lidt mod de globale trends, der – som regel – sjældent er særligt forskellige fra de lokale ( bevares importerede ) hits.

Blandt de nye formater, der viste sig at fungere efter hensigten er “The Wall”.

Formatet der er far USA, startede der – som et “sats” uden “garanteret sikkerhedsnet”.

Og da det hittede, kunne det franske marked allerede opleve deres lokale version, to måneder efter premieren.

Et år senere, har ti lande, herunder Danmark, taget formatet til sig.

Så et format, der – ikke – er import, kan altså udvikles, så det fungerer – og kan sælges – globalt.

Og nu hvor det potentielle afkast på “en succes” er det der laver TV milliardærer, bliver der “forsket” pænt meget i at udvikle nye formater.

Så meget at selv meget økonomisk orienterede broadcastere kaster stadig flere penge efter format udvikling.

Det er nemlig ikke kun udvikleren der “vinder” på et format der går globalt.

Broadcastere kan også leje med.

Noget – man fornemmer – også sker her i landet, hvor der rent faktisk bliver udviklet en del formater, der bliver “testet” på både DR og TV2.

Og gad vide om der ikke er en aftale om at broadcasteren følger med, hvis det enkelte format hitter.

En anden trend, som Eurodata TV Worldwide har fundet, er at vi alle bliver stadig mere individuelle i vores måde at se – ikke længere kun – lineært TV på.

Vi ser kort og godt mere tidsforskudt TV end tidligere.

I England og i USA er markedet nu – generelt – oppe på 12 procent og 14 procent time-shifted / catch-up viewing, hvilket – sammenlignet med Frankrig – er pænt meget.

Der er de “kun” nået op på 5 procent time-shifted / catch-up TV kiggeri, der også kendes som IVT ( individual viewing time ).

Ikke overraskende kigger Eurodata TV Worldwide mest på de unge seere.

Og her er der en overordnet trend.

De ser ikke længere TV, på et TV.

De ser med via internet, på computere på smartphones og på tablets.

Det ser ud til at betyde at de ser mere “foreign fiction”, “reality TV” og dokumentarer.

Specielt det sidste dokumentarer, burde overraske.

Som eksempel nævner Eurodata TV Worldwide Holland, hvor de unge ser mest time-shifted TV.

Desværre er det mest udenlandsk fiktion, som “Homeland” og reality som “Temptation Island”.

I sverige er “Helikopterranet”, der er en dokumentar om et “helikopter røveri”, ( se klip nederest, seriens episoder også til at finde på YT ) blandt de mest sete programmer blandt de unge. ( præcsise tal kan du sikkert købe dig adgang til i rapporten, der plejer at være sygt dyr, red.)

Et andet eksempel på en succes blandt unge seere, er “Lobbyistin”, der følger – som en slags realituy TV – en un politiker, der skiftter politiker jobbet ud med et som lobbyist.

Formatet er udviklet (?) af ZDFneo og målrettet de 14-29 årige, der sikkert ikke engang ved hvad et TV er.

Engelske “Liar”, der er lidt i samme område, trender ligeledes blandt de unge 16-34 årige.

I Finland hitter “Meidän Maamme” hos de 15-34 årige, som Yle TV1 ser ud til at have fået fat i.

Konkret kigger 89 procent af denne aldergruppe med – på TV – når “Meidän Maamme” bliver sendt.

Det er da vist en rekord.

Channel 4 i England har fundet på endnu en ny ide (?).

Denne gang er det “The Lego Masters” der er et format der baserer sig på lego klodser.

Springer vi til Argentina, hitter “Lo Mejor De La Familia”, der skulle være en lokal version af “Argentina’s Got Talent for the whole family”, der – åbenbart – ikke har planket konceptet.

Eller som i det mindste ikke er inde i en dyr retssag der påstår det modsatte.

Udvikling, skal vi dog – vist nok – stadig til Holland for at finde.

Her er de på vej med en “senior version” af The Voice. ( vi gætter på “The Voice Senior” ).

Et andet – potentielt – format er “DragonSlayer666″, der igen er fra Finland.

Det handler om en eSports player. Et format fra Kina, der kan et eller andet, er “The Amazing Magicians in China”.

Som vi forstår det, er formatet stadig kun nået til the Jiangsu Sat channel.

Der omvendt har hævet antallet af 15-34 årige med 300 procent, med dette format.

Her i landet, fremhæver Eurodata TV Worldwide “Koden Til Kærlighed”, som et friskt nyt format der let kunne tænkes at få et internationalt liv.

John Peek, Director of Tape Consultancy konkluderer:

-For audiences, the ever increasing volume of content on offer is creating its own form of complexity: choice! It is perhaps not surprising therefore that the patterns emerging in terms of success, tend to reflect content which resonates directly with viewers on an individual, emotional level: which could be powerful, topical stories, the comfort of a familiar idea with a hint of nostalgia, or a simple need to escape and be entertained. Yet as this emerging world of individual choice continues to expand, along with the opportunities to view wherever, and whenever you wish, one clear message resonating from 2017 is that the desire for shared, family and communal viewing experiences remains as strong ever, slutter han.

Du kan læse mere om Eurodata TV Worldwides “4-screen TV viewing and exciting new viewer experiences 2017 studies” på www.eurodatatv.com, @EurodataTV og endelig EurodataTV på FB.

Vil du have nogle til at hjælpe dig med at holde øje med alle de nye formater, kunne du overveje “NoTa”, som Eurodata TV Worldwide muligvis har brugt.

NoTa (New On The Air) opdager (?) alle nye TV og Web formater indenfor Entertainment, Fiction og Factual på mere end 50 “key territorier”, herunder i Østrig, Vietnam, Malaysia og the Czech Republic.

Læs mere om deres tilbud heromkring

Her først deres nyeste “video rapport”. Under den er der et par af de formater de omtaler:

MEDIAMETRIE Année TV 2017 – 24/01/2018 from Médiamétrie on Vimeo.