Blackmagic Design gik lige amok i Broadcast gear

Sent igår, fik vi en stilfærdig pressemeddelelse fra Blackmagic Design.

Der sådan uden de store trommer kunne fortælle at Blackmagic Design fra omkring nu, sælger et kamera som de kalder for “Blackmagic URSA Broadcast”.

Prisen er 3495 dollars for et B4 mount 2/3 tomme CMOS der har fiber ud i enten HD eller UHD. ( og 12G”‘SDI, hvis du hellere vil videre sådan )

cam1-13.jpgDu bestemmer.

Vi forstår ikke helt, men det ser ud til at det også kan optage selv ( på SD kort, UHS-II kort og CFast kort,) , i DNxDNx145, DNx220X og ProRes, ganske som det altså kan sende et feed ud via fiber.

Fik vi nævnt at prisen er 3495 dollars for et B4 mount 2/3 tomme CMOS ( vi gætter på at der kun er en enkelt CMOS )

Skal du op og leje med de seje, der – naturligvis er på fiber, ender Blackmagic Designs SMPTE Fiber Solution på 2.995.

Så kan du til gengæld også trække noget der ligner 2 kilometer fiber til det enkelte kamera.

Behøves vi nævne at der er power, talkback, tally, video og audio feeds i en enkelt ledning.

cam2-11.jpgNej vel.

Vil du styre dine kameraer skal du have et ATEM Camera Control Panel.

Vi gætter på at det er selve CCU, der også (?) kommer til at fungere som RCP, der også lige føder op til fire kameraer og styrer dem.

En RCP/CCU pr 4 kameraer.

Skal der så produceres lidt, kunne du overveje deres ATEM 4 M/E Broadcast Studio 4K billedmikser.

Det sætter dig 5995 dollrs tilbage.

Til gengæld kan den så håndtere 20 inputs i op til Ultra HD/2160p60.

bagstykke2.jpgSom vi læser det er der 4 M/Es og 16 Chroma Keyers, hvis du er på vej ud i en 8 kamera 3D stereo Green Screen VR produktion.

Har du allerede en ATEM 2 M/E Broadcast Studio 4K mikser, kan du godt finde smilet frem.

Den kan nu en masse mere, konkret det samme som 4 M/E versionen, nu bare med 42 M/Es. ( du får med andre ord dobbelt så mange mix effects rows og 16 chroma keyers. ( det kan være at den ender som en 4 M/E maskine, det er lidt sært formuleret )

Har du ikke brug for så meget af det hele, kommer der også en ny ATEM 1 M/E mikser.

bagstykke1.jpgDen koster 2995 dollars og kan for at sige det lige ud. En hulens masse for nærmest ingen penge.

Grant Petty, CEO, Blackmagic Design siger om deres nye kameraer:

-Ursa Broadcast lets customers get the most out of their investment in cameras and lenses because it can be re-purposed and used on every type of project, whether it”™s out in the field or in the studio. It”™s like getting two cameras in one, starter han og fortsætter.

-Ursa Broadcast is exciting because it makes high end broadcast camera technology available to everyone from AV and web producers all the way up to professional broadcasters, for the same price as a common DSLR, slutter han.

Som pointeret er dette kamera udstyret med a “4K sensor, der har extended video dynamic range”, hvilket bør oversættes til at det er et 1CMOS kamera der som vi efterhånden er vant til, klarer RGB på en enkelt CMOS.

fiber1.jpgDet er med andre ord ikke et “traditionelt” studiekamera, der jo – som retel – er udstyret med 3x CMOS ( i RGB )

Omvendt har Sony og andre for længst introduceret netop 1CMOS 4K kameraer.

Så Blackmagic Design er ikke alene med denne ide.

Grant Petty fortsætter om deres nye fiber ide:

-The new Blackmagic Camera Fiber Converter and Blackmagic Studio Fiber Converter enable customers to finally create a complete professional broadcast camera chain that”™s actually affordable, starter han og fortsætter.

-It”™s exciting because the new converters, along with Ursa Broadcast and the upcoming ATEM Camera Control Panel, make it affordable for professional broadcasters to use more cameras than ever. This also means that web producers, educators, AV companies and anyone else that wants to create high quality programs can now afford the same professional technology that high end broadcasters have used for years, slutter han.

fibner2.jpgBilledmikseren der – igen – er en 12G-SDI mikser, der forstår 6G-SDI, 3G-SDI og HD-SDI, er forresten også spændende.

De vilde 12G-SDI betyder at der kan flyttes op til Ultra HD i op til 60 frames per second, hvilket helt sikkert betyder at det også er muligt i 50P.

Der er dog lidt timings ballade med mikseren.

Den er snart/nu til levering.

Det er “Camera Control Panelerne” bare ikke.

De kommer først til maj eller juni.

Det gør diog ikke Grant Petty mindre tilfreds.

atem1-2.jpgHan siger:

-The new ATEM 4 M/E Broadcast Studio 4K gives customers 4 mix effects rows and 16 amazing new ATEM Advanced Chroma Keyers in the same design as our previous 2 M/E switcher, forklarer han videre.

-Customers can now get a high end live production switcher with more power and creative effects than ever before so they can produce incredible television programs. Plus, existing ATEM 2 M/E Broadcast Studio 4K customers can upgrade and get these incredible new features for free, slutter han.

Som en af de sjove detaljer med ATEM 4 M/E Broadcast Studio 4K, er der et par indbyggede “media pool graphics storage”.

mix2-2.jpgDen ene kan holde 64 RGBA Ultra HD stills, mens den anden kan holde 360 frames Ultra HD klip

Og hvis vi læser det rigtigt er den hurtig nok til at kunne håndtere et par full motion 2D DVEs og 4 SuperSource DVEs med op til 4 lag.

Kan du nøjes med 1 M/E panelet, synes Grant Petty også at det er en potentiel god ide.

Han siger:

-The new ATEM 1 M/E Advanced Panel is exciting because it gives customers total control of up to 20 inputs and four mix effects rows, all in a compact design that can be taken virtually anywhere, starter han og fortsætter.

-The built in LCD along with the dynamic button screens, customizable colors and labels takes the ATEM 1 M/E Advanced to a whole new level of design and features for live production. We”™ve worked hard to build a state of the art panel that will enable customers to work on their live programs faster and more accurately than ever before.

Læs mere heromkring, eller tal med din lokale Blackmagic Design pusher, der sagtens kunne være Sternholm & Co.