Breaking news kommer sidst til TV

DRs medieforskere har endeligt bemærket at der nu findes noget der hedder Internet.

Og at det der – ofte – er muligt at læse de nyheder, som TV dækker, et par timer senere.

Derfor er de nået frem til den overraskende deduktion at flere nu hører eller læser de såkaldte “breaking-historier” tidligere på andre “platforme” end på TV.

Heldigvis er det dog fortsat “26 procent af nyhedsbrugerne over 15 år ( der ) første gang hører(/læser) en “breaking-historie” på TV”, hvilket blot er et fald på syv procentpoint, siden 2012.

Michael Oxfeldt og Sofie Scheutz fra DR Medieforskning. kan derfor konstatere:

-Det er tydeligt, at fjernsynet taber terræn som breaking medie, og at færre danskere oplever deres første møde med breaking news på TV, radio og print, mens flere første gang er i kontakt med “de gule nyheder” på digitale medier, starter de og fortsætter.

norgestor.jpg -Undersøgelsen viser, at overraskelse, væsentlighed og fascination alle er gode udgangspunkter for breaking news. Derudover efterspørger brugerne yderligere to ting, for at de selv ryger op i det gule felt: Historien skal have personlig relevans og en løbende udvikling, fortsætter de.

-Selv om man kan have oplevelsen af, at den gule farve fylder stadig mere i det danske nyhedsbillede, har brugerne tydeligvis udviklet en evne til at sortere i nyhedernes vigtighed, uafhængigt af hvorvidt medierne har pakket nyheden ind i gult eller ej, slutter de.

Læs også  TV2 sender WHO koncert

DR der jo allerede har deres “panel”, DR Panelet, spurgte ydermere i denne gruppe, der – må formodes – allerede at bruge DR, blandt andet til at se netop “breaking news”, hvilket i værste tilfælde – potentielt – kunne betyde at en gruppe der ikke allerede har et direkte forhold til TV stationen der spørger, kunne tænkes at svare anderledes.

Gruppen, der ydermere allerede er “engageret” i “nyheder”, diskuterede således om “Trump-nyheden” ( der ikke bliver defineret ) og “terrorangrebet på julemarkedet i Berlin”, begge var “ægte” breaking news, mens der – i den adspurgte gruppe – var “uenighed om “regeringsomdannelsen” var det ( “breaking news” ).

Hovedparten – af de adspurgte i DR panelet – mente omvendt ikke at “Moppers dødsfald”, der er medvirkende i et reality program, hos en anden broadcaster, var “breaking news”.

Til gengæld fortjente “den italienske lavine” en “gul breaking-bjælke”.

Medieforskerne kan ydermere konstatere at “breaking news spreder sig hurtigere, end de gjorde for bare fem år siden”.

Tallene der er lidt svære at være præcise med, kunne – ellers let – forklares med at alle nu har en hurtigere og smartere telefon, der indeholder den udbredte app, hvor – for eksempel – aviserne placerer op imod 92 procent af deres indhold, så alle kan se at der er en historie bag deres betalingsmur.

Læs også  Zulu Comedy Galla lidt hemmelig i år

Og nu hvor “de fleste der går op i nyheder”, har suppleret med 5-25 internationale aviser, er det jo svært ikke at få øjnene i nyhederne et par timer, eller dage, før de lokale aviser, og efterfølgende TV, får fingre i nyheden.

DR Medieforskning har uanset talt med 2400 fra deres DR panelet, der alene målt på antal, burde være en repræsentativ størrelse, med det forbehold at faste kunder i en “butik” ( DRs), let kunne tænkes at være en smule “Biased”.

Igen.

DR kan konstatere at “fjernsynet taber terræn som breaking medie, og at færre danskere oplever deres første møde med breaking news på tv, radio og print”, hvilket må formodes at være Medieforskernes også er nået frem til at det der Internet kan et eller andet.

Og at det i følge deres egne tal er der mindst 74 procent af DR panelet får deres nyheder fra, uanset hvor direkte DR sender fra et sted de mener der sker noget “breaking news” på.

Det havde i den forbindelse været morsomt at høre mere om “hvor”, altså på hvilket TV kanaler, DR panelet så finder deres “breaking news”.

Et bud kunne være at det såmænd ikke er på DR, nu hvor det kun er TV2 der har en TV kanal der sender nyheder dagen lang.

Læs også  Mere sport på Play

Igen.

Kigges der på hvornår brugerne hører/læser nyheden, er det for 10 procent fleres vedkommende inden for den første time at de hører nyheden.

Det er igen 10 procent flere end i 2012.

Og nu hvor broadcastere og alle andre medier har besluttet sig for at “breaking news” er noget der får folk til at kigge med, er det heldigt at hele 93 procent af alle, som regel har opdaget nyheden – som den der kommer til at tæppebombe dagen idag – inden for det første døgn.

Michael Oxfeldt og Sofie Scheutz kan i den forbindelse fortælle at en nyhed spredes hurtigst hvis den “breaker” på det tidspunkt hvor flest traditionelt tjekker nyhederne ud.

Altså tidligt om morgenen via morgen TV eller radio, samt midt i en af de store udsendelser, der jo tit har over 500.000 seere.