Vi tog en snak om farver

De fleste der har været i branchen i et par år, kender Erling Nielsen.

Manden der i mange år var synonym med de kameraer, først TV2 og kort derefter store dele af produktions mijløet foretrak.

Der var – vel sagtens – ikke den store forskel på konkurrenternes og dem Erling Nielsen var forhandler af.

Og så alligevel.

Der var et eller andet med farverne, og den måde netop denne kameratype arbejdede på.

erling.jpgHer en del år senere, er det fortsat farver Erling Nielsen beskæftiger sig med.

I takt med at det hele er blevet digitalt, er det dog mere “lavpraktiske ting”, som den monitor vi alle sidder ved hver dag.

Mange af os tror – bare – at hvis vi “grader” det hele lidt lækkert, så virker vores optagelser på alle fjernsyn, og lidt til.

Intet kunne være mere fjernt fra virkeligheden.

Farver er jo nærmest som et puslespil.

De starter altså et sted, og “passer sammen”, ganske som et puslespil der er samlet rigtigt.

Problemet er – vis nok – at en god del af os er blevet sådan lidt “dovne”, nu hvor vi jo “bare kan optage RAW” og så klare det hele i redigeringen.

Det er i princippet rigtigt.

Med det forbehold at broadcasterne jo altid har tid til det nødvendige efterarbejde.

Læs også  Alister er endelig Sony Pro Ambassador

Ganske som de fleste af os – specielt hvi monitoren nu ikke er indstillet ordentligt – ind imellem “bare” sjusker os igennem resultatet, der derfor kan ende med at blive lidt “forkert” at se på, i nogle hjem.

Som du har gættet det, synes Erling Nielsen at det er på sin plads at vi alle tager os en smule sammen, og husker at det der med farver, og udstryk ikke kun handler om at være kreativ.

Det er såmænd også på sin plads at vide bare en lille bitte smule om hvad farver, og den teknik der findes bag det stadig mere avancerede optage og produktions -udstyr vi alle arbejder med, dagligt.

Noget Erling Nielsen afholder seminarer i, og taler lidt ud om herunder.

Erling Nielsen – EBN Video-Teknik from ecozyz on Vimeo.