Vinter OL en uge gammel

Selv om at alle har talt meget om PyeongChang, ser det ud til at de fleste endte med at glemme Vinter OL, i det sekund det gik i luften.

Seertal der – som vi husker det – ikke bare en eneste gang har været over 79.000 seere, på DR, taler i hvert fald deres tydelige sprog.

Og den lokale “OL Host” Discovery har endnu færre seere.

Deres mest sete format er foreløbigt oppe på 15.000 seere hvilket, selv i medvind må siges at være få seere.

kamera2.jpgTilbage i PyeongChang, er der ellers masser at se på.

Der er – naturligvis – alt det foran kameraerne.

Og så er der – potentielt mere relevant – det der sker bag kameraerne.

Her kunne du, hvis du var i PyeongChang, se alt fra bunker af 4K OB vogne, til hele arenaer overstrøet med 8K kameraer.

Der bliver – naturligvis – eksperimenteret med AR, der – oplagt nok – end ikke kunne tænkes at nå her til landet, nu hvor ingen alligevel ser med.

Og hvis du absolut vil have noget at savle over, er der bunker af 5G udstyr igang i “The Olympics production”, som The Olympic Broadcasting Services blandt andet bruger til at overføre fin fin 4K UHD video over.

Båndbredden i 5G, der er sygt meget større end det 4K vi kender her i landet, giver nemlig muligheder vi fortsat kun kan drømme om.

Derfor kan OBS CTO Sotiris Salamouris da også fortælle at de lokale – udelukkende – sender Vinter OL i 4K, nu hvor der er båndbredde nok, suppleret af at de fleste i Korea helst ser 4K TV på deres telefon.

kamera1.jpgDer – forresten – er vokset til en enorm størrelse, der er så stor at den største iPhone X er floppet der. Skærmen er simpelthen for lille selv om at den da vist er oppe i nærheden af 7 tommer.

Strukturen på The OBSs Broadcast, er – som før – at de sender til “the IBC” ( the International Broadcast Center ), der så ellers sender Vinter OL ud i verden.

Og nu hvor det hele – for det meste – er 4K og 8K, vokser udfordringerne for IBC og BDF (the Broadcast Data Feed) hele tiden.

Dette Vinter OL er således hængt op på noget så overset som metadata, hvilket hænger sammen med at HDR TV jo netop kræver at der hele tiden sendes netop metadata ud med TV signalerne, så den lokale monitor ( dit TV ) kan justere farver, nits og andet til signalet der bliver vist.

Jep, hvis du ikke var klar over det, er det netop metadata der styrer hvordan dit HDR TV arbejder.

Kigger vi lidt længere ind bag facaden, finder vi hele “rightsholders”, der har købt retten til at sende Vinter OL ud på deres TV kanaler.

De bor alle på IBC under hele forløbet, og sender derfra – op imod – 5000 timers TV, hvoraf 850 timer er “live”.

Det er med andre ord ikke meget PyeongChang der rent faktisk er “helt live”.

Dette blandt andet fordi der hele tiden er mere end 20 samtidige HD feeds, der skal ud i verden.

Og da der også er syv UHD feeds, der skal samme vej, kæmper omkring 4000 kollegaer hele tiden med få den “musik” til at spille.

ibcol.jpgDe 45 rettighedshavere har – forresten – medbragt 7000 andre, hvilket får den tekniske stand op på omkring 11.000 teknikere, inklusive værter og andet, der sørger for at Vinter OL bliver en realitet.

Den største rettighedshaver er ikke som vi ellers treode det, Discovery.

Det er derimod NBC, der dog bliver pænt udfordret af netop Eurosport, der som bekendt er en del af Discovery.

For at kunne få det hele til at fungere. Både i forhold til teknikere, teknik og alt andet, i HD, UHD og 8K, er alt “”fully modular” og “prebuilt”.

IBC er således omkring 300 containere, hvori der står en masse udstyr og lidt til.

Teknikken er reelt placeret i 80 andre containere, der ligeledes er samlet på forhånd, så det hele bare virker, når det skal.

Eurosport, der ikke bare er “newcomer”, har også taget en masse sjove ting med.

Og – igen – selv om det bare er få der kigger med her i landet burde der være flere der kiggede med.

Blandt andet fordi Eurosport har deres “Cube studio” med, der er et rent AR studie, hvor det reelt er muligt for værter og andre at være i det miljø der udøves sport i, samtidig med udøveren.

Altså helt uden at være der.

Som altid når det bliver opgjort hvor stort sådanne arrangementer er, bliver det tit målt i kabel.

Og det er da også tilfældet her.

Der er således 900 km kabler mellem de 80 teknik containere i PyeongChang denne gang.

Skulle du i den forbindelse være en af dem der har set med har du sikkert bemærket de mange kameraer der re placeret sære steder.

De er såmænd udstyret med 5G sendere, der – mere eller mindre ukomprimieret – sender billeder hjem til afviklingen, da delay er uønsket i sport.

Det fremgår ikke præcist hvor står båndbredde de bruger på 5G, men som det bliver pointeret er dette “net” hurtigt nok til “high-quality uplink with very little latency”.

Vinter OL byder som pointeret også på bunker af 4K produktioner og lidt ekperimental 8K produktion, som NHK står for.

Ganske interessant ser det ud til NHKs 8K produktion inkluderer HDR, hvilket må siges at være pænt vildt.

Og selv om at vi er et par stykker der ikke har hørt det, skulle 8K HDR i 22.2 surround lyde ligeså godt som det ser ud.

Noget vi er flere der ved, nu hvor 4K HDR jo ser hylenede heldigt ud.

Det fremgår ikke om der både distribueres I HDR, SDR og i HLG.

Sikkert er det dog at der både distribueres i HDR og SDR.

i 2K/HD og i 4K.

Det er i den forbindelse OBS der er så venlige at udlåne optage udstyret.

Så uanset om du optager i 8K HDR, 4K HDR, 4K SDR eller 1080i SDR er der altså gear til dig på location, hvis du nu skulle være på vej derover.

Og nu hvor det meste er live eller pænt tæt på live, er “Live content” stadig “king” i følge Vinter OL/OBSs CTO, Sotiris Salamouris, på tekniksiden.