21,2 procent kiggede altså ikke med

opdateret med promo, nederst

Vi har tidligere kigget på sidste uges seertal.

Det har DR også.

De kan således konstatere at “hele 4,4 millioner var forbi DRs tv-kanaler” i ugen der gik.

Og da det jo blot er omkring 1,6 millioner der ikke kiggede forbi, vurderer DR det som en kæmpe succes.

DR glemmer bare at det er 100 procent af befolkningen der betaler til DR, og ikke 78,8 procent.

tv2skod.jpgSå når 21,2 procent af dem over 12 år ikke brugte DR i sidste uge, kunne det tænkes at hænge sammen med at ikke hele befolkningen finder at DRs indhold er til for dem.

Som eksempel var der jo 806.000 færre der kiggede med på DRs drama i sidste uge, end hos TV2.

Måske ikke et problem da det jo var det såkaldt “uigenkaldeligt sidste afsnit af ‘Broen”, som DR videre skriver det.

Detaljen er blot at DR og TV2 ryger i totterne på hinanden næste søndag.

Her vil TV2 og DR nemlig – vist nok for første gang – sende hver deres multi-million dyre dramaproduktion, der forventes at ville tvinge seerne til at vælge DR eller TV2.

Igen.

dr1-7.jpgSeerne kan naturligvis bare se det ene eller det andet drama, streamet senere.

Detaljen er jo blot at hele “konceptet” bag “dyrt dansk drama” er at seerne – helst – skal se med, i stedet for at streame det efterfølgende.

Dermed er det ikke så meget et spørgsmål om seerne foretrækker “Liberty” eller “Greyzone”, der – sådan cirka – begge ligner moderne Nordic Noir dramaer.

Det ene – det på DR – foregår delvist i Afrika, mens det andet foregår i et “højspændt” ( indsæt selv ) moderne Europa, med en kæk hovedrolle, og et par stabile sidekicks.

Lidt som ovre på DR.

Ikke overraskende har flere avisers kulturanmeldere kastet sig ud i lange “skriv” om det uheldige i at PBS TV drama sendes over for hinanden, hvilket jo vil tvinge befolkningen til at vælge.

Det er bare ikke korrekt.

TV2s drama er indkøbt drama til en public service underlagt TV station seerne kan vælge at købe adgang til, eller ej.

DR, der – som pointeret – netop har sluttet deres søndagsdrama serie, helt uden at dominere, vælger alligevel at fortsætte med et nyt drama, der – omvendt – er absolut fuldfinansieret af befolkningen.

dr2-3.jpgBåde via licens og via produktionen der må formodes at være forestået af folk og selskaber, der er vant til at arbejde for DFI penge, der jo er mindst lige så offentlige.

Mange eksperter og kulturkyndige må formodes at komme op og skændes over de næste par dage, og – vel sagtens – i dagene efter.

Specielt næste mandag bliver sjov, når vi andre også kan se “hvem der vandt”, uanfægtet af at taberen rent faktisk er seerne, der bliver tvunget til at vælge.

Indtil videre er der ingen medieordførere der har blandet sig i udviklingen.

Igen.

Befolkningen skal lige finde ud af at det hele kulminerer midt i den bløde kage på søndag.

Om det får dem til at reagere, eller blot acceptere at det er udviklingen, finder vi andre ligeledes først ud af på mandag.

Skulle vi kigge lidt på de potentielle seertal, havde DR blot 776.000 seere til deres afslutning af “Broen IIII”. Deres nyhedsflagskib, “21 Søndag”, tabte pusten lidt til, og løb således blot afsted med 721.000 seere.

Forventningen om at DR kan få samlet en million seere på næste søndag, er derfor ikke specielt realistisk.

Vi vover pelsen og gætter på 640.000 seere til DRs “Liberty” på næste søndag.

TV2 havde 446.000 seere til “Prins Henrik – et enestående liv”, hvilket burde blive til meget mere.

Igen.

Vi vover pelsen, og gætter på at lidt over 800.000 seere kigger med på TV2 på næste søndag.

Har vi ret, vinder “Greyzone” og dermed TV2 over DR og “Liberty”.

DR er dog stadig glade.

For i sidste uge var der som de skriver det nemlig 4.387.000 seere forbi DR, mens der “kun” var 3.846.000 seere, der svarer til 69,1 procent af befolkningen ( vi gætter på at antallet er seere over 3 år, der er dem Kantar Gallup måler på )

I erkendelse af at hverken TV2 eller DR slipper levende billeder der skal markedsføre deres drama produktioner andre steder end på egne sider, har vi fundet et link til en promo for en af serierne.

Så er der kommet en TV2 promo.